nuffnang's ads

Monday, October 12, 2009

LETIH DAN PENAT

Mulanya nama saya tidak disenaraikan sebagai peserta Kursus Asas Perkhidmatan Hal Ehwal Islam siri 9/2009 Jakim. Atas nasihat kawan-kawan saya menalipon ke Bahagian Latihan JAKIM untuk mengetahui perkara sebenar. Apabila diajukan soalan kenapa nama saya tidak tersenarai, mereka tanya balik semula pada saya "Eh! Awak tak dapat surat panggilan kursus lagi ke?" Aiyya!!... orang tanya dia, dia tanya dekat kita pulak. Jalan penyelesaiannya ialah mereka akan fax surat tersebut ke pejabat saya di Seremban.

Selesai satu bab, Surat tersebut difaks ke pejabat saya pada hari Rabu 30/09/09. Saya dikehendaki melapor di di tempat kursus pada 01/10/09 Khamis. Memang nampak sangat mereka terlepas pandang nama saya. Ketika melapor diri pun saya dapati nama saya yang bermula dengan 'A' berada di akhir senarai nama. Confirm! terlepas pandang!.

Saya sampai lebihkurang pukul 7 malam kerana saya berolak dari Seremban dalam pukul enam lebih. Bukan saya yang lewat sekali sampai, ada peserta yang sampai lebihkurang pukul lapan lebih. Lokasi kursus ialah di Pusat Pemantapan Akidah (JAKIM) Jelebu, N Sembilan. Menariknya ialah saya dilahirkan di Jelebu, jadi nampak macam balik kampung la juga. Setibanya disana saya diberi tuala, selimut, sabun, cadar dan sarung bantal. Katilnya seperti di asrama masa sekolah dahulu. Saya terpaksa memasang cadar walaupun dah lama tak buat kerja tersebut maklumlah, isteri yang banyak buat...kalau tak isteri pun Bibiknya yang buatkan.

Malam pertama, semasa penerangan diadakan sessi pemilihan wakil peserta kursus. Ada seorang peserta yang saya kenali semenjak hari pertama melapor diri di JAKIM Putrajaya, mencadangkan seorang peserta yang dia kenali untuk menjadi 'penghulu'. Cadangan tersebut ditolak mentah mentah oleh peserta yang dicadangkan. Saya berfikir didalam hati, "aku juga yang kena jadi macam macam ni kang." Memang pun, disebabkan keceluparan kawan saya itu, beliau telah dilantik sebagai penghulu dan diarahkan memilih AJK-AJK nya. Sah sah lah siapa yang dia kenal akan menjadi sasaran. Maka saya dilantik sebagai AJK Surau, yang bakal bertanggungjawab dalam hal ehwal surau. Bolehlah... memang kerja saya!

Terus terang saya memang sangat bersemangat untuk berkursus. Maklumlah saya memang belumpernah mendapat pendedahan sebegini selama saya hidup (seingat saya la). Mungkin disebabkan saya tidak pernah terlibat dalam aktiviti belia... atau tidak pernah terlibat dalam perkhidmatan kerajaan secara tetap dan berpencen. Nanti saya akan ceritakan macamana keadaan semangat saya sepanjang kursus 9 hari ini.
To be continued ......

No comments: