nuffnang's ads

Thursday, February 26, 2009

KETENTUANNYA

Semalam 24/2/2009 saya ke Seremban dan Putrajaya. Ke Seremban untuk urusan FOMEMA bagi pembantu rumah baru kami dan ke Putrajaya untuk bertemu sahabat lama. Pada mulanya saya merancang untuk bertolak awal ke sana, tapi disebabkan beberapa urusan yang lambat selesai saya tertangguh agak lama juga. Al maklumlah, anak nak kena ambik dari sekolah... makan tengahari nak kena pantau... cuma semalam tak masak lauk sahaja sebab bibik dah goreng ikan. Ingatkan nak masak lemak cili api...tapi bila tengok jam dah lewat.... saya putuskan untuk menggoreng sosej sahaja. Maka habislah stok sosej dalam petiais. Itu lah masalahnya, bila benda dah tinggal sedikit semua suka. Hanan makan nasi lauk sosej dan ikan, begitu juga zahra.... tak cukup dengan nasi ditambah pula dengan roti berintikan sosej. Sebab mereka nampak saya makan macam itu. Saya malas nak makan nasi sebab hanya lauk ikan yang ada, kuah tak ada kurang seronoknya. Kalau tak silap, hanan makan enam sosej.... banyak tu. Kesimpulannya saya lewat bertolak.

Dari rumah lebihkurang pukul dua... saya jangkakan sampai di Seremban dalam pukul empat. Sekali lagi takdir menentukan segalanya. Saya berhenti di pejabat Pos Gemencheh untuk membeli postal order, ramainya manusia beratur. Saya tunggu dalam lima ke sepuluh minit dan nampak tiada peluang untuk potong Q lantas saya meneruskan perjalanan. Saya membawa Umar sebagai teman berbual dalam kereta. Baru sepuluh 10km dia sudah lena diulit mimpi. Itulah kelebihan Umar, untuk tidur dia tidak memerlukan tempat yang tersangat selesa berbeza dengan kakaknya.Sampai di Tampin saya berhenti untuk membuat Banker's cheque. Saya berhenti di Bank Rakyat pada mulanya kemudian di BIMB... mungkin saya silap sebut Bankdraft... maka kedua dua Bank tersebut tidak dapat memenuhi permintaan saya. Bank yang ke3, Public Bank saya baru sedar kesilapan saya... jadi saya tukar nak buat Cek Jurubank. Selamba saja bahagian Customer Service cakap "Boleh! nak bayar pada siapa?" Saya pun dengan pantas menjawab "Fomema sdn bhd" Tak sampai sepuluh minit semuanya selesai. Kemudian saya berpusing satu Tampin mencari kedai photostate, untuk membuat salinan dokumen pembantu rumah. Kesimpulannya saya terlewat lagi.

Saya memecut ke Seremban, kerana nak cuba sampai sebelum jam 4:30 petang kerana dari pengalaman saya Bank-bank perdagangan akan menutup pintunya pada pukul 4:00 petang. Jadi plan saya ialah kalau Fomema sdn bhd dah tutup, saya nak merayulah kononnya. Biasalah petang-petang memang banyak lori-lori panjang yang merangkak sepanjang perjalanan Tampin-Seremban. Dulu semasa office saya di Tampin, rekod perjalanan Tampin-Seremban (siang hari) ialah setengah jam. Masa tu mungkin baru-baru kahwin dan anak pun belum ada lagi... kereta pulak Honda Bullet.... mana taknya. Sekarang ini anak dah ramai, tak boleh buat macam tu lagi
dah. Kelajuan membunuh.... Grrrrrr walaupun kadang kadang saya geram. Geram pertama, kerana manusia jenis memotong tiba tiba tanpa amaran. Geram kedua, manusia suka ikut bontot kereta kita rapat rapat. Geram ketiga, manusia memotong sebelah kiri..... seterusnya geram keempat, sekali sekala kena henjut jugak kereta Honda City. Huhuhuhu.... kesimpulannya saya terlewat juga.... almost 5 o'clock baru masuk dalam bangunan Fomema.

Dah sampai pejabat Fomema, talipon pula tertinggal dalam kereta. Kena la turun pergi ambil talipon... terpaksa bawa Umar turun naik kalau tidak dengan siapa dia nak tinggal. Sampai di bawah saya suruh Umar tunggu di bahagian muka pintu / tangga Fomema sebab nak ambil Talipon dalam kereta. Dalam Talipon ada nama dan nombor kad pengenalan abang ipar serta nama klinik panel di area Segamat. Kesimpulannya tau apa??? Kesimpulannya Umar terkencing dalam seluar di tepi tangga Fomema. Aduhaiiii.... nasib baik ada satu couple yang perasan saya dan Umar di pejabat Fomema offer nak bagi air untuk basuh. Basuh dan tukar seluar
Umar sepantas kilat... naik semula ke Fomema dan selesaikan urusan. Alhamdulillah tak ada masalah. Kesimpulannya selesai, tak sampai sepuluh minit.. terima kasih Aci dekat pejabat Fomema tu.

Misi di Seremban dah selesai, saya terus memecut ke Putrajaya.... alahai memecut dengan kancil apalah sangat. Maximum speed pun 130km/j. Kancil dah empat lima tahun, mana nak cecah 130 lagi. Maka berdesuplah saya ke sana pula dari Seremban ikut jalan LBJ kemudian KLIA kemudia Putrajaya. Terpaksa ikut jalan belakang sebab ringgit Malaysia agak terhad untuk membayar tol. Sampai di kawasan perumahan 'Desa Pinggiran Putra' lebih kurang jam 6:35 petang. Saya cari surau untuk solat asar dan qada' hajat dan akhirnya saya sampai ke tempat sahabat saya dalam pukul 7:00 malam. Macam macam kami bualkan, dan yang paling saya terharu mendengar cerita daripadanya ialah tentang cucu sulungnya yang mengidap masalah jantung serta rumahtangga anak perempuannya yang berakhir dengan perceraian. Perkahwinan dengan pemuda Arab atas dasar suka sama suka yang secara tidak langsung saya terlibat di awal proses perkenalan mereka. Itu satu cerita yang lain, kalau ada kelapangan akan saya tulis. Jam 8:00 saya bertolak kembali ke Seremban. Bukan saya tidak mahu berbual lama tetapi dalam perbualan melalui talipon sebelum kami berjumpa sahabat saya ini ada memberitahu yang adiknya hendak membawanya keluar berjalan jalan di sebelah malam. Kalau boleh saya mau berbual panjang.... tetapi mengenangkan jadualnya yang sudah diatur, saya gagahkan diri untuk meminta izin pulang ke rumah kononnya dengan alasan Gemas adalah lokasi yang jauh.

Kesimpulannya saya berpuas hati dapat bertemu dengan sahabat lama saya, seorang yang banyak membantu saya ketika saya berada di Makkah Al Mukaramah. Bukan sahaja bantuan dari segi moral dan fizikal... malahan bantuan dalam bentuk wang ringgit....yang kalau dihitung menjangkau ke ratusan ribu ringgit. Kadang kadang ketika saya mendapat pertolongan daripadanya terdetik dihati kecil saya... "manusia kah atau malaikat engkau ni?" Saya sanggup meninggalkan sementara kerja saya demi berjumpa dengannya.

Kembali ke Seremban, saya membuat keputusan untuk singgah sebentar di rumah keluarga saya di Senawang dengan harapan dapat berjumpa dengan atuk dan uwan Umar.....selain dari nak bawa Umar mandi dan buang air. Nak dijadikan cerita kedua ibubapa saya tiada dirumah kerana keluar mengajar Takmir. Saya menghabiskan masa selama lebihkurang empat puluh lima minit ke sejam di sana sebelum bergerak pulang ke Gemas. Saya tinjau dalam tudung saji, tiada makanan yang sesuai untuk makan malam. Dalam perjalanan pulang saya menalipon ibu saya mengatakan saya baru sahaja keluar dari rumahnya... ibu saya bertanya samada saya dan Umar sudah makan atau belum. Dia mengatakan lauk pauk ada dalam periuk.... hahaha, dalam periuklah tempat yang saya tak tengok. Apabila isteri menalipon, saya mengatakan saya akan makan di mana-mana kedai makan memandangkan Umar masih belum makan lagi. Kalau nak tunggu makan di rumah, dikhuatiri Umar dah nyenyak tidur pula. Saya berhenti makan di sebuah restoren di Rembau. Restoran sederhana, tiada ramai orang. Ketika saya sampai hanya dua tiga meja yang bertunggu. Saya memesan air sirap dan teh O suam serta nasi goreng U.S.A dan nasi goreng cina untuk Umar. Hampir selesai makan saya lihat kelibat orang yang pernah saya kenal. Saya buat keputusan untuk menegurnya apabila selesai makan nanti. Melayan Umar makan adalah satu kerja rumit kerana banyak benda dalam pinggannya yang dia tak suka kononnya....dia masih maukan telur goreng mata kerbau dalam pinggan saya. Selesai makan, baru saya menegur si Hamba Allah tu dengan salam. Dia menoleh .... terus bangun dan memeluk saya. Saya lihat badannya seperti orang berpenyakit... kurus sangat nampaknya tidak seperti ketika saya berkawan dengannya dahulu. Dari pengamatan saya mungkin kerana tidak cukup tidur, biasalah.... orang bekerja untuk rakyat. Dia bertanya ke mana saya pergi selama ini, dah banyak kali dia cuba menalipon saya... nombor lama memang la tak dapat dihubungi. Saya dah berapa kali bertukar nombor dah. Selepas perbualan singkat kami bertukar tukar nombor talipon dan bersalam salaman. Semuga dia tidak berkecil hati ketika saya maklumkan bahawa saya selalu nampak kawan saya ini dalam majlis majlis rasmi Kerajaan Negeri... dibalas olehnya, "selama tu jugak lah , kau tak togur sey" Saya tegaskan yang saya tak mahu tegur sebab dia dikelilingi oleh VVIP VVIP. Saya sendiri dah lama cuba mencari nya melalui Facebook... hahaha. Bila saya berjumpa tempohari tahulah saya orang macam dia tiada masa untuk mengadap komputer.

Kesimpulannya, kita hanya mampu merancang Tuhan yang menentukan. Setiap perkara yang berlaku satu hari ini berkait rapat antara satu sama lain ... dari kelewatan saya bertolak, hinggalah apa yang berlaku kepada Umar (terkencing dalam seluar). Misi saya untuk bertemu seorang sahabat lama telah menjadi misi bertemu dua orang sahabat lama. Kesemuanya gara-gara perjalanan yang terlewat. Saya berpegang teguh, setiap apa yang berlaku kepada kita diatas mukabumi ini pasti ada hikmahnya. Kadang kadang kita rasa kita dah rancang yang terbaik rupa rupanya ada lagi yang lebih baik Allah rancangkan untuk kita. Apa yang penting kita bersyukur dengan apa yang berlaku keatas diri kita...andai ada perkara yang tidak seperti perancangan awal terjadi, samada baik atau buruk.... kita perlu bersabar. Allah maha mengetahui akan hal ehwal diri kita.