nuffnang's ads

Friday, July 2, 2010

RUMAH






Aduhh... Sakit pinggang!
Saya sedang sibuk mengecat 'rumah baru' kami di Taman Seremban Jaya. Hampir seminggu saya telah berhempas pulas menghabiskan masa di sana. Seingat saya setiap ada masa terluang saya akan berada di Seremban Jaya cuba untuk me'warnai' sebuah rumah yang ter'áccidentally bought'.... Pun begitu rumah tersebut masih di peringkat awal proses menukar warna. Susah rupanya bekerja seorang diri sebagai buruh kasar, baru saya tau.
Catatan saya kali ini bukanlah berkisar tentang cat atau tentang buruh kasar. Tetapi lebih kepada tajuk 'rumah'. Saya cuba untuk 'flashback' kembali rumah atau lebih tepat tempat tinggal yang pernah saya duduki.. setelah empat dekad berkelana di bumi Allah ini. Saya meluaskan skop rumah sebagai tempat tinggal untuk memberi laluan kepada tempat yang kita panggil asrama. Secara kasar memang banyak kali rasanya saya telah berpindah randah.
Saya dilahirkan di satu tempat 'Jelebu' di Negeri Sembilan. Siapa tak kenal Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim? Beliau berasal dari Daerah kelahiran saya itu. Rumah yang mula mula saya duduki ialah sebuah rumah yang terletak di kawasan perumahan rakyat di Petaling, Jelebu. Lebih kurang dua Kilometer dari ibu daerah Jelebu iaitu Kuala Klawang. Zaman kanak kanak saya bermula di situ. Ramai kawan kawan dari kawasan perumahan sama dan juga sekolah rendah yang saya kenali. Teman baik merangkap mentor saya, dua orang (jiran paling hampir) iaitu Ajai dan Zizi. Rumah yang saya duduki ini lebihkurang seperti rumah kos rendah... selesa dan simple. Ada dua bilik dan satu bilik air. Apabila adik beradik dah ramai, ayah telah menabah satu lagi bilik di bahagian belakang menjadikannya 3 bilik. Dulu semasa saya kanak kanak saya merasakan segala benda yang ada dalam rumah itu besar dan tinggi. Berbelas tahun lepas saya pernah kesana buat pertama kali selepas lebihkurang dua puluh tahun, saya dapati semuanya rendah (mudah dicapai) dan kecil sahaja ukurannya. Mungkin itu petanda saya ini sudah tua.
Mencecah umur 13 tahun saya telah berpindah ke rumah baru iaitu Asrama Sekolah Menengah Kebangsaan Agama, Seremban (sekarang lebih dikenali sebagai SMKA SHAMS) Lagi ramai kawan disini dan lagi banyak perkara saya belajar di asrama ini. Saya tidak pernah menyesal bersekolah di sini walaupun pada peringkat awalnya saya seperti dipaksa untuk masuk Sekolah Agama. Asrama Sekolah ini dikenali juga sebagai 'Ásrama Penuh Sesak'. Seingat saya semasa saya tinggal di sana, saya berkongsi satu dorm bersama 28 orang pelajar. Bayangkan lah! Saya pernah tinggal di bilik 7, bilik 6 dan terakhir bilik 3. Nama yang paling sinonim dengan asrama ini ialah 'Babuk'. Sesiapa yang tinggal di asrama ini pada tahun 80an pasti ingat dengan warden yang garang tapi baik hati. Kawan kawan? Ramai sangat.... Ucup, Usek, Bongek, Sek Sek, Takyun, Dolah tepok, Badrul, Bucuk, Kinik, Tuek dan ramai lagi sebenarnya. Masing masing ada nama gelaran yang tersendiri.

Saya meninggalkan SMKA SHMS selepas SPM pada tahu 1987. Dari situ saya bersekolah pula di Madrasah Nahdzah, Bukit Besar, Kota Sarang Semut, Kedah. Di sini saya belajar selama dua tahun setengah. Pengajian di sini berkonsepkan 'pondok'. Ketika saya di sana masih banyak pondok-pondok pelajar di sekitar Madrasah. Sekarang, dari apa yang telah diberitahu kepada saya.... Madrasah Nadzah telah diambil alih oleh kerajaan persekutuan dan dikenali dengan nama baru, Sekolah Menengah Agama Nahdzah. Ketika saya mula-mula menjejakkan kaki ke Kota Sarang Semut saya dipelawa untuk tinggal di rumah Maklong Som di Kampung Teluk, kerana ada dua tiga rakan yang saya kenali menginap di situ. Tidak lama kemudia saya berpindah pula ke sebuah rumah berdekatan kepunyaan Paklong Sharip bersama Muzahar, Nuar, Supong, Tuek dan Syem. Kami tinggal dibahagian atas rumah sementara tuan rumah bersama cucunya tinggal di bahagian bawah. Seronok tapi agak terkongkong kerana tuan rumah suka ambil tahu hal kami. (habis? nak macam mana!?) Maklum lah, ketika itu saya dan rakan-rakan masih muda belia ... semua tindak tanduk tuan rumah pada kami adalah tidak kena pada tempatnya. Saya, Syem dan Nuar kemudian berpindah lagi kesebuah rumah di kawasan perumahan Pekan Kota Sarang Semut dan tinggal di sana bersama enam teman serumah (official housemate) akan tetapi rumah kami menjadi tumpuan rakan-rakan yang tinggal di Kampung Teluk dan juga pondok untuk melepak. Teman serumah saya yang resmi ialah Syem, Nuar, Ipin, Imbem dan Sapuan. Sewa rumah kalau tak sila saya pada masa itu ialah RM120 berbeza dengan sewa di Kampung Telok cuma RM30 satu kepala. Disinilah saya dan rakan belajar makan nasi kosong berkuahkan kicap dan minyak serta telur goreng ... cukup sadis tetapi itu semua tidak melemahkan semangat kami untuk mencapai cita cita kami melanjutkan pelajaran ke luar negara. Masa tu mana ada duit, saya sendiri mendapat kiriman wang dari keluarga lebihkurang RM50 sebulan. Alhamdulillah segalanya rintangan berjaya kami harungi dan berjaya melanjutkan pelajaran ke...... . Laa....pindah lagi!

No comments: