nuffnang's ads

Saturday, October 9, 2010

DOA DAN TAZKIRAH

 Macam macam program yang diadakan oleh Jabatan dan S.U.K. Minggu lepas saya telah memenuhi undangan memimpin bacaan doa dalam empat program Jabatan dan satu Program peringkat negeri. Memimpin bacaan doa adalah suatu tanggungjawab yang 'enteng' bagi saya sekarang. Ketika mula-mula menjawat jawatan Pegawai Hal Ehwal Islam dulu, memimpin bacaan doa adalah mimpi ngeri bagi saya, tetapi setelah berkecimpung dalam bidang ini beberapa tahun ianya menjadi sangat mudah... Alhamdulillah! Sedikit 'tips' yang penting bagi pemimpin bacaan doa majlis rasmi/separuh rasmi kerajaan ialah:
  1. Persediaan teks doa. -perlu diteliti apa jenis program, siapa tetamu VIP?- 
  2. Ada maklumat terperinci tentang tentatif program -sangat penting untuk mengetahui bila (giliran) dan di mana lokasi- 
  3. Datang awal ke lokasi sekurang kurangnya 30 minit -melapor diri kepada urus setia-
Teks doa sangat mudah diperolehi. Kita hanya perlu membuka laman web JAKIM untuk mendapatkan doa-doa yang biasa dibaca bagi yang kurang pengetahuan mengarang. Disana juga disertakan sekali etika membaca doa-doa rasmi kerajaan.

Memang saya tidak rasa cemas apabila diarahkan memimpin bacaan doa, tetapi Jumaat minggu lepas saya diarahkan oleh KPP saya untuk memberikan Tazkirah sempena perhimpunan bulanan Jabatan kami. Saya diperangkap oleh 'CC' yang menalipon saya dengan soalan pertama berbunyi "Ustaz ada program atau tidak pada 8.10.2010?" Saya menjawab dengan selamba, "Tak!" Kemudian dia terus meminta saya memberikan Tazkirah pada hari tersebut. Masalahnya bukan saya tak pernah bercakap dihadapan orang ramai sebelum ini, tetapi kali ini audien Tazkirah saya sudah tentunya Pengarah Jabatan saya, Ketua-ketua Penolong Pengarah saya dan yang pastinya rakan sejawat saya yang lain yang lagi banyak ilmu daripada saya.

Saya terima juga arahan tersebut dan yang penting ialah buat persediaan rapi.... dipendekkan cerita, persediaan yang saya buat ialah untuk tazkirah selama 30 minit ke 45 minit tetapi beberapa detik sebelum saya dipersilakan oleh pengerusi majlis pada pagi itu ada seorang pegawai dari bahagian khidmat dan pengurusan memperingatkan saya tentang apa yang berlaku dalam sessi perhimpunan bulanan yang lepas di mana pemberi tazkirah terlajak bertazkirah sehingga 45 minit. Menariknya, atas keterlewatan pemberi tazkirah itu berhenti dari tazkirahnya dia telah menjadi 'point' untuk pengarah menyampaikan teguran dan taklimat taklimat yang pedas kepada staf-staf yang berhimpun katanya.

Saya terus menukar strategi dan terus menukar tajuk tazkirah saya. Saya cuma membacakan sepotong Hadis tentang SEBARKAN SALAM SESAMA KAMU. Saya huraikan serba sedikit sekali dengan maksud hadis beserta dengan dua tiga contoh. Tidak ketinggalan juga 'lawak-lawak' senario yang saya teringat (untuk kesan bunyi hikhikhiks di pagi yang kebanyakkan staf masih mengantuk). Alhamdulillah semua berjalan lancar dan saya tidak dijadikan bahan teguran oleh Pengarah dalam ucapannya. Menurut beberapa orang saksi, saya berdiri dihadapan selama sebelas minit. Padanlah tazkirah memang lah lebih kurang selama itu. Kalau ceramah barulah sejam. Kesimpulannya, kita kena banyak membaca dan mendengar orang bercakap.... baru lah kita pula boleh bercakap. Bila ada modal dia akan 'automatically' datang sebagai point untuk bercakap. Jadi banyakkanlah membaca..... (pesanan untuk diri sendiri)

No comments: