nuffnang's ads

Tuesday, October 5, 2010

PEPERIKSAAN DAN KURSUS

Selepas graduasi, saya tidak menyangka akan menempuh peperiksaan lagi. Kebanyakkan peperiksaan yang saya pernah hadapi boleh dibilang dengan jari saya berada dalam keadaan yang 100%  bersedia. Mengulangkaji pelajaran atau dengan kata lainnya 'membaca' adalah satu episod hidup yang kurang saya minati. Mungkin itu sebabnya saya kurang mendapat keputusan yang 'flying colours'. Semua keputusan peperiksaan saya cuma sekadar lulus sahaja.  Apapun, saya tak mahu orang orang yang saya sayang mengulangi kesilapan yang saya lakukan.

Apa yang saya hendak kongsikan ialah bila saya sudah berkhidmat dengan kerajaan Malaysia ini, saya masih lagi terpaksa melalui peperiksaan demi peperiksaan. Terbaru, saya menduduki peperiksaan undang-undang dan perkhidmatan kerajaan bahagian 1 dan 2 yang agak rumit. 'Open book test' tetapi masih lagi dalam kategori susah kerana kita mesti membaca setidak tidaknya sekali lalu. Dengan masa yang terhad, buku yang tebal tebal saya harungi juga peperiksaan tersebut. Tips kepada yang bakal mengambil peperiksaan perkhidmatan kerjaan .... cari soalan yang lepas lepas dan buat ulangkaji. Boleh dikatakan soalan yang keluar baru baru ini ialah soalan soalan tahun yang lepas cuma ditukar nama sahaja. Kalau tahun lepas Ali yang ambil rasuah, tahun ini ditukar nama kepada Raju... Saya? Boleh la jawab tapi tunggu sahaja resultnya tak lama lagi.

Awal tahun 2010, saya menduduki peperiksaan Perkhidmatan dan Undang undang kerajaan bahagian 3 dan 4. Alhamdulillah, lulus dengan jayanya. Kemudian pada  bulan Julai saya menghadiri kursus dan peperiksaan Induksi Umum dan Alhamdulillah juga lulus dengan jayanya. Mudah mudahan peperiksaan terbaru ini akan mendapat keputusan baik juga. Selepas itu mungkin ada lagi PTK dan lain lain.

Walaupun sudah bekerja, peperiksaan masih lagi menjadi satu perkara yang menambahkan stress dalam minda dan fizikal. Robbana Yusahhil.........

No comments: