nuffnang's ads

Friday, December 10, 2010

Alhamdulillah.... I'm happy with my life

Assalamualaikum.
Bertemu lagi setelah bermalas malasan bercuti sekian lama.
Semalam saya bertemu dengan seorang balu a.k.a janda a.k.a ibu tunggal yang datang ke pejabat untuk mendapatkan sokongan bagi mendapatkan bantuan dari sebuah badan kebajikan yang sering memberi bantuan kepada fakir miskin. Beliau berusia sekitar pertengahan empat puluhan. Menarik untuk kita renungi kehidupan kakak ni. (........ biar saya gelar dia sebagai 'kakak ni' sahaja) Beliau telah bercerai dengan suaminya sejak berapa lama dahulu. Bekas suaminya pula telah meninggal dunia dan bersama kakak ni ada dua orang anak lelaki... seorang berusia 25 tahun telah berkahwin dan seorang lagi berusia 24 tahun masih bujang dan tinggal bersama. Menurut kakak ni, selepas bercerai dengan suaminya beliau telah tinggal bersama arwah ibunya (telah meninggal dunia tahun lepas).

Buat masa sekarang, kakak ni tinggal bersama lima orang anak saudaranya (anak abangnya) yang berusia di antara 8 hingga 18 tahun di rumahnya (rumah pusaka arwah ibu mereka). Abang kepada kakak ni pun telah bercerai dengan isterinya, jadi kelima lima anak saudaranya seolah olah menumpang kasih ibu dari kakak ni. Apa yang mengejutkan saya ialah abang kakak ni yang bekerja sebagai pemandu bas hanya balik sekitar 2 minggu sekali dan memberikan wang sara hidup untuk kelima lima anak ini sekitar RM600 sebulan. Dan menurut kakak ni lagi abangnya itu tidak membenarkan anak-anaknya tinggal dengan ibu mereka di sebuah negeri di Selatan tanahair atas dasar 'ego'.

Anak sulung kakak ni telah berkahwin dua tahun lepas dan rumah tangganya sekarang sedang berantakan, dengan statement dari kakak ni mengenai rumahtangga anak sulungnya itu ialah, "entah apo lah nak jadi tu... Tak taulah!". Anak keduanya telah habis sekolah dan bekerja di sebuah Car Wash.

Saya sangat kasihan bila meneliti borang permohonan kakak ni yang disertai dengan bil utiliti rumahnya. Bil TNB (letrik) nya berjumlah RM1200 dan telah dipotong sejak sebulan yang lalu. Bila saya tanya , "habih, kakak pakai lilin lah sekarang ni?". "Terpakso lah.. nak buek macamano...." jawab kakak ni.  Manakala bil SAINS (air) berjumlah RM520. Tetapi telah dibayar oleh seseorang yang kakak ni sendiri tak tahu siapa. Alhamdlillah, masih ada yang prihatin.

Saya maklumkan kepada kakak ni bahawa saya hanya boleh menyokong, dan keputusan samada berjaya atau tidak bantuan tersebut terpulang kepada pihak atasan badan kebajikan tersebut. Kakak ni mengangguk tanda faham.

Sedikit nasihat saya kepada kakak ni, sepatutnya apa yang berlaku dalam hal keadaan seperti ini ialah kedua dua anak lelakinya membantu kehidupan ibunya yang membelai, menjaganya semasa kecil. Apa yang berlaku sekarang ialah anaknya masih bergantung hidup dengan ibunya.... anak lelaki... kalau anak perempuan mungkin tiada masalah. Tetapi siapa yang akan menasihat kedua dua anaknya untuk mengambil berat tentang ibunya? Andaikan, anaknya seorang yang susah menerima nasihat orang....andaikan anaknya seorang yang tidak tamakkan ilmu pengetahuan... andaikan anaknya seorang yang tidak melakukan solat dan andaikan beberapa perkara negatif lagi, apakah kesudahannya?

Begitu juga dengan abangnya yang meninggalkan tanggungjawab membela kelima lima anaknya dengan kakak ni. Pada hemat saya, kasih sayang mak saudara tidak akan sama seperti kasih sayang mak kandung. Saya nasihatkan kakak ni untuk nasihatkan abangnya. Kakak ni mengatakan bahawa abangnya seorang yang ego dan degil. "Maleh la akak cakap dengan dio" rungut kakak ni. Seandainya hal ini berterusan sangat banyak perkara negatif yang akan berlaku tambahan anak sulung abangnya itu perempuan, dan telah berhenti sekolah sejak tingkatan 4 tinggal pulak sebumbung dengan sepupu lelaki. Anak sulung kebiasaannya menjadi contoh kepada adik beradik yang lain.... apa perasaan adik-adiknya melihat hal ini berlaku. Sudah tentu memberi kesan negatif kepada pelajaran dan kehidupan adik adiknya.

Agak agaknya, bahagia tak kehidupan kakak ni? Agak agaknya bahagia tak kehidupan abang kakak ni? Agak agaknya bahagia tak kehidupan anak anak kakak ni? Agak agaknya bahagia tak kehidupan anak anak saudara kakak ni?

Satu lagi kisah yang saya baru terbaca beberapa hari lepas ialah tentang gaji seorang CEO syarikat besar di Malaysia sebanyak RM425,000.00 sebulan. Perghhh.... sebulan sekali boleh beli kereta Honda City Kancil. (level saya hanya level kereta kancil sahaja) Hari ini pula saya terbaca, beliau sedang dalam proses mahkamah dengan salah seorang isterinya.

Satu lagi kisah ialah, tentang blog-blog yang canggih canggih... blog-blog yang kelassss gitu sering menceritakan kemewahan, kesenangan, kebahagiaan, kekayaan...... jarang sekali  yang menceritakan tentang kesusahan hidup... permasalahan kewangan... kegagalan perniagaan dan jauh samasekali perpecahan dan kemusnahan rumahtangga. Mereka bercerita tentang sarapan pagi di Kuala Lumpur, makan tengahari di New York, minum petang di Rio de Janeiro dan makan malam di Paris. Ada yang bercerita tentang shopping beg tangan yang harganya dua bulan gaji kita. Ada juga yang bercerita tentang hubungan percintaan yang tulus mulus dengan kekasih hati. Hebat sungguh si empunya blog...

Kesimpulannya, Allah Maha Adil..... mungkin kita tiada gaji RM425,000 sebulan.... Mungkin kita tidak mampu nak merantau ketempat orang.... atau mungkin kita tidak tergolong dalam orang susah yang makan kais pagi makan pagi... kais petang makan petang. Mungkin keluarga kita tidak terlibat dalam kancah masalah rumahtangga. Tetapi, inilah kita... macam ini... sebagaimana kita sekarang.

Bersyukur dengan nikmatnya. Apa yang berlaku mesti bersebab. Ada sebab kenapa Gaji si CEO tu RM425,000 sebulan. Siasat latar belakangnya, bagaimana dia berusaha... bagaimana dia belajar dan bagaimana dia mengambil peluang. Juga ada sebab kenapa si empunya blog-blog canggih dan blog-blog yang kelasss gitu bermewah mewah seperti yang ditulis dalam blognya , agak agaknya ada kebarangkalian tak, si empunya blog itu belajar sampai darjah enam? Mustahil!..... dan mesti ada sebabnya kenapa kakak ni dan keluarganya hidup susah macam apa yang saya cerita di atas. Kita samasekali tidak tahu apa yang tersimpan dalam lipatan sejarah silamnya.

Allah Maha Adil, kita tidak tahu apa yang berlaku di sebalik keseronokkan masing-masing. Hanya empunya diri yang tahu. Yang pasti, ada kesedihan dan kepayahan disebalik keseronokkan tersebut... 

Oleh itu kunci kejayaan from my point of view yang pertama ialah ILMU... dan yang kedua ialah SIJIL... hehehe... Belajarlah sampai dapek sijil walaupun sepuluh tahun. (kisah benar)


Gambar Hiasan


Persoalan yang belum terjawab: 
  • Agak agaknya, bahagiakah orang yang terpaksa menghabiskan duit bonus hujung tahun bukan banyak pun RM500 je untuk membayar saman trafik tertunggak? 
  • Agak agaknya, bahagiakah orang yang telah men'speedtrap'kan kita semasa kita menunaikan tanggungjawab sebagai ketua keluarga memandu kereta? 
  • Agak agaknya, bahagiakah orang yang mem'blacklist'kan road tax renewal kereta kita bila kita tidak ada duit untuk membayarnya kerana kita hendak pergi jalan jalan makan angin bersama keluarga di Cameron Highland? hahaha.... Mano nak cari duit ni??

2 comments:

eB ezrin said...

hidup kiter nih ader psh srtnyer kan?... :)

jemput singgah amek awards yer... >_<

Bongah said...

eB@mamaAerish'n'Aed: Pasang, masa dapat bonus... surut, masa bayar saman trafik! :-)