nuffnang's ads

Wednesday, November 19, 2008

KONVO

Esok, 20 November 2008 adalah tarikh bersejarah bagi saya dan isteri tersayang. Kami akan sama sama menerima ijazah Sarjana dari Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong sempena konvokesyen UiTM ke69. Tiga sebab saya sangat gembira, pertamanya saya berjaya menyelesaikan master walaupun dalam jangkamasa 6 semester.. Lama tu, tiga tahun. Hanya Allah yang tahu betapa liatnya saya menyudahkan independent study (lebihkurang macam thesis la ni) yang menjadi kemestian kepada semua pelajar yang nak grad. Isteri saya yang selalu bertanya, " I.S abang bila nak mula... ni dah bulan berapa dah ni?" Saya pulak, asyik tangguh...tangguh dan tangguh. Sampaikan bila dia bersalin anak keempat, dia extend satu sem.... saya pun extend sama... hahaha macam lah bersalin. Walaubagaimanapun siap jugak akhirnya.. Sebab kedua saya rasa sangat gembira, saya masuk konvo bersama isteri. Dulu masa first degree memang tak ada konvo langsung. Lepas habis final exam saya terus balik malaysia, kawan saya yang tolong ambilkan sijil B.A tu. Tau tau masa nak konvo Master ni, ambil sekali dengan isteri.. grad pun sekali dengan isteri... mana tak gembira. Ye lah... dulu saya terbayang isteri saya akan grad seorang diri. Samada saya grad dulu atau dia grad dulu. Tapi, nampak gayanya dulu macam dia yang akan grad dulu seorang diri. Nasib baik dia mengandung anak keempat. Kalau tidak, tak tau la nasib saya ... grad atau tidak. Parents dan in laws semua ada. Itu yang ketiga, dapat juga ayah dan mak tengok saya konvo. Cuma saya seorang dalam keluarga yang tak pernah konvokesyen ni. Maklum la, jauh ....

Semalam 17Nov pergi rehearsal konvo di Shah Alam, ambil jubah sekali. Saya rasa sangat excited sebab ini kali pertama konvo..lepas tu anak anak yang empat orang tu tak ikut sekali. Seronok , sebab kami suami isteri macam merpati dua sejoli. Lama dah tak jalan berdua. Hahahaha..... Masa rehearsal macam-macam arahan dan nasihat telah diberi oleh pihak UiTM. Kami dengar sahaja untuk jadi pedoman esok pagi.

Kenapa buat master? Hah!...Asalnya hanya isteri sahaja yang nak buat Master. Tapi bila mengenangkan saya kena hantar isteri ke UiTM Shah Alam setiap minggu...saya cuba apply dan P.M Dr. Laila approved saya punya application. Semenjak itu, bermulalah kehidupan saya sebagai pelajar ....part timer je. Setiap minggu, since July, 2005 saya ulang alik ke Shah Alam. Kadang kadang drive, kadang kadang bas, kadang kadang komuter...tapi most of the time bas lah. Mudah dah murah la sikit. Yuran jer lebih kurang RM8K... kos perjalanan lagi, minyak lagi....makan, bayangkan lah. Yang menariknya, 1st degree saya Usuluddin, dan Master saya buat Information Technology. Alhamdulillah, selesai dengan jayanya. Million..trillion...zillion thanks to my lovely wife yang tak berhenti henti bagi semangat. Puas hati rasanya. My wife akan sambung buat ph.D tak lama lagi.... saya, hahaha... tengok la!


2 comments:

BZmum said...

I am happy for you

Bongah said...

I always happy for you my dear...