nuffnang's ads

Tuesday, August 18, 2009

PENGALAMAN NGERI

Saya bertolak dari rumah sekitar pukul 5:15 pagi. Subuh dijadualkan pada pukul 5:50 pagi. Sesampainya saya ke simpang di jalan besar Gemas-Segamat sebuat kereta Kembara memotong saya dengan agak laju. Saya tahu dihadapan ada lampu isyarat dan saya memang dah bercadang untuk terus sahaja jalan walaupun lampu merah. Kembara yang memotong saya tadi terus bergerak laju dan sampai di persimpangan lampu isyarat yang saya maksudkan itu saya lihat dengan mata kepala saya pemandu kenderaan tersebut mem'brek' dan melanggar tiang lampu isyarat sebelum melayang dan terbalik disisi jalan. Ya ALLAH!!

Saya amat terkejut dengan apa yang berlaku. Bila kita tidak bersedia menghadapi sesuatu situasi yang tidak disangka sangka... ditakdirkan Allah kita menghadapinya pada ketika kita tidak bersedia itu...sudah kita panik. Sebagai kereta yang pertama sampai ditempat kejadian (pukul 5 pagi memang tak banyak kereta) saya seolah olah dipaksa berhenti walaupun tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Cuma yang saya ingat saya menggenggam talipon untuk mendail nombor 911. Apabila saya keluar dari kereta saya lihat sipemandu sedang cuba membuka pintu kenderaannya yang terbalik. Dan sebuah lagi kenderaan kebetulan lalu telah berhenti untuk membantu. Perkara yang pertama tergambar di fikiran saya (melihat dari keadaan dan cara kereta itu terbabas) ialah kecederaan parah atau kematian. Tetapi saya lihat si Pemandu tersebut cuba membuka pintu keretanya dan mengeluarkan pelbagai barangan peribadinya dari kereta. Apabila saya tanya macamana keadaannya dia mengatakan di OK. Tiada penumpang lain dalam kereta tersebut. Alhamdulillah kata saya dalam hati. Tak lama kemudian seorang lagi penunggang motor sampai ketempat kejadian dan memungut kesan kemalangan yang bertaburan ditengah jalan... kaca, lampu isyarat etc... Saya diminta menghubungi balai polis tempatan tetapi nombor yang diberi oleh penunggang motor itu salah. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk ke balai polis membuat laporan. Sampai di balai, saya dapati pintu balai ditutup (tidak berkunci) dan nombor talipon balai polis tertera di luar pintu pagar tersebut. Saya merasakan saya masih lagi sempat pergi ke masjid untuk bertugas jadi saya cuma menalipon balai tersebut memaklumkan tentang kejadian.

Sepanjang perjalanan saya ke tempat saya bertugas saya membuat kesimpulan.

1.Talipinggang keledar hendaklah sentiasa dipakai... pemandu tersebut terselamat kerana memakai talipinggang keledar.(dengan izin Allah)

2. Kalau terlampau mengantuk mesti berhenti... saya pasti kemalangan tersebut berpunca dari terlampau mengantuk

3. Simpan nombor talipon balai polis terdekat

4. Jangan langgar isyarat lampu merah.... saya selalu langgar lampu merah kalau dah pukul 4, 5 pagi....

ingattt........

No comments: