nuffnang's ads

Friday, June 25, 2010

............................... LICIN

Jumpa lagi... Berapa punya lama daaaaa! Walaubagaimana pun saya bukan yang paling teruk sebab ada blog yang tak update setahun lebih. (nak sedapkan hati)

Buat masa ini saya dalam proses menyiapkan 'rumah baru' kami di Seremban. Rumah tersebut telah lama ditinggalkan semenjak tahun 2005. Kini rumah tersebut telah siap untuk diduduki semula setelah saluran air dan bekalan elektrik disambung semula. Terkini 80% rumah tersebut dah dibaik pulih, hanya sedikit 'touch-up' sahaja lagi diperlukan. Menunggu si-Dia memilih warna untuk cat bahagian dalaman rumah. Tak tahulah sempat siap awal atau tidak. Saya akan berkursus untuk jangkamasa 2 minggu bermula 7 Julai akan datang.

Licin? Apa yang licin nya? Bulan Jun 2010 adalah bulan yang licin sebab 'kereta Kancil' yang saya gunakan beberapa bulan kebelakangan ini meragam. Pertamanya 'road-tax' dah tamat tempoh. Macamana nak tahu 'road-tax' dah tamat tempoh? ....tengoklah tarikh dekat situ. Keduanya, kereta telah mengeluarkan bermacam macam bunyi dari bahagian tayar sebelah kanan. 'Knucle'nya perlu ditukar. Macamana saya tahu? Saya bawa kereta tersebut kepada 'pomen' yang biasa saya kunjungi. Dia yang bagitahu.

Selepas dua tiga hari dua tiga bunyi lagi dikesan ketika saya berhenti membeli barang keperluan mengemas rumah baru. Yang paling ketara ialah bunyi menggelegak dari bahagian radiator. Alhamdulillah, sangkaan saya betul..... kipas radiator tidak berfungsi. Bila dengar bunyi menggelegak dari bahagian radiator, saya terus matikan enjin dan biarkan sejuk lebihkurang duapuluh minit dan pastikan ia telah benar benar turun tanpa membuka penutup 'radiator'.
(Membuka penutup 'radiator' ketika enjin sedang panas adalah satu kesalahan besar yang tidak boleh dimaafkan)

Tips:
Masalah pada radiator akan timbul apabila
1)Kipas tidak berfungsi
2)Air terlampau sedikit/tiada langsung disebabkan:
----Radiator bocor
----Air tak pernah diperiksa

Moral of the story, kalau kereta tu kereta lama dan 'mantainance' pun lebih kurang, biasakanlah periksa paras air pada radiator.

Seterusnya ada satu jenis bunyi lagi yang perlu diselesaikan. Bunyi itu datang dari bahagian tayar juga. Kali ini saya meminta pertolongan dari 'The Big Boss' untuk menghantar kereta tersebut kepada 'pomen' kerana saya perlu pulang ke Segamat untuk menunaikan rutin mingguan bertemu dengan keluarga tersayang. Menurut laporan 'The Big Boss' ada dua tiga barang yang perlu diganti. Pertamanya, 'drive shaft' dua set, keduanya... 'belting radiator & compressor' dan ketiganya 'bearing' tayar dua set kena ganti. Adoyaiiii.....

Akibatnya adalah dibawah,

Road Tax : RM250.00
Knucle dan upah : RM350.00
Kipas radiator : RM150.00
Bearing & belting : RM418.00
Jumlah : RM1168.00

Itulah jumlah yang telah melicinkan bulan Jun ini... Ada bahagian yang telah dibayar oleh 'The Big Boss' kerana saya tiada di Seremban. Walaumacamana pun kena jugak ganti. Mungkin konsep pembiayaan tanpa faedah akan dipraktikkan disini. Belum 'apply' lagi.... tapi rasa rasanya tak kena 'reject' insyallah. Begitu la adanya cerita tentang licin.

No comments: