nuffnang's ads

Sunday, November 14, 2010

ZUL DAN HIJJAH DATANG LAGI

 Sumber Gambar dari http://artmelayu.blogspot.com/
Menarik juga tajuk yang dikhutbahkan pada minggu lepas iaitu kelebihan bulan Zulhijjah. Majoriti kita agak kurang maklumat tentang kelebihan bulan Zulhijjah ini. Rata-rata kita hanya cenderung kepada kelebihan bulan Ramadhan sebab hendak menyambut hari raya AidilFitri dan kelebihan Syawal kerana sedang menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Sedikit selingan tentang khutbah Jumaat minggu lepas... memandangkan ramai follower blog ni perempuan maka for sure lah mereka tidak berkesempatan untuk ke masjid.

Kejap nak tanya sikit....?
Kenapa orang perempuan di Malaysia tidak pergi ke masjid bersolat Jumaat? Apa salahnya pergi... bukan susah pun. Saja je, alasan!

Walaubagaimanapun, orang perempuan memang boleh pergi ke masjid bersolat Jumaat akan tetapi keadaan di Malaysia menyukarkan orang perempuan sebenarnya. Kebanyakkan masjid di Malaysia tidak menyediakan ruang untuk orang perempuan bersembahyang Jumaat kerana kebiasaan sejak dahulu kala.

Cuba Tuan Puan ambil contoh di Mekah dan Madinah sekarang, pada hari Jumaat kelihatan para jemaah Haji atau jemaah Umrah yang perempuan berbondong-bondong bersolat Jumaat sama ada rakyat Malaysia atau sebaliknya.Sampaikan kami lelaki yang hukumnya wajib menunaikan Fardhu Jumaat ini pun terpaksa bersilat kuntau dan berkungfu untuk mencari ruang ruang solat. Apa bezanya solat Jumaat di Mekah dan Madinah dengan di Malaysia? Kalau nak diikutkan solat Jumaat di Malaysia ada serba sedikit wasiat dan nasihat yang difahami oleh makmum berbanding solat Jumaat di Tanah Arab itu yang seratus peratus memberi peringatan dalam bahasa yang Arab yang tidak difahami oleh keseluruhan Jemaah yang hadir. 

So next time kena la pergi. Kalau tinggal di kawasan pedalaman memang jangan mimpilah nak pergi solat Jumaat, tetapi kalau tinggal di area bandar yang ada masjid masjid besar kadang-kadang ada ruang solat untuk wanita yang tidak digunakan oleh jemaah lelaki. Anyway, di Seremban memang belum ada lagi tempat solat Jumaat untuk perempuan..... so nanti jangan tanya saya pulak kenapa tak ada. hehehe...

Untuk mencapai kelebihan pada bulan ini (Zulhijjah) maka umat Islam di anjurkan pelbagai amalan antaranya,
  • Pertama: Menunaikan ibadah haji dan umrah yang merupakan sebaik-baik amalan, 
  • Kedua: Berpuasa pada hari-hari tersebut atau sekadar kemampuan terutamanya pada hari Arafah iaitu 9 Zulhijjah. Sabda Rasulullah SAW: bermaksud : “Puasa pada hari arafah ini aku mengira Allah SWT akan mengampunkan dosa setahun yang lepas dan setahun yang akan datang.” (Riwayat Muslim)
  • Ketiga: Memperbanyakkan takbir dan berzikir. Imam al-Bukhari RA meriwayatkan bahawa Ibnu ‘Umar dan Abu Hurairah RA selalu keluar ke pasar bertakbir dan diikuti oleh orang ramai dengan lafaz “Allahu Akbar, Allahu Akbar, La Ilaha Illa Allah, wa Allahu Akbar, Allahu Akbar, wa LillahI Hamdu”.
  • Keempat: Bertaubat dengan meninggalkan segala maksiat dan dosa, semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana maksiat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya. 
  • Kelima:Memperbanyakkan amalan soleh terutama amalan-amalan sunat tambahan seperti solat sunat, bersedekah, berjihad, membaca al-Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana kesemuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut. 
  • Keenam: Disyari’atkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada waktu siang atau malam terutama selepas menunaikan fardu solat lima waktu yang dikerjakan secara berjamaah. Bagi mereka yang tidak menunaikan ibadah haji, disunatkan bertakbir bermula dari waktu subuh hari raya dan berakhir sehingga waktu Asar pada hari 13 Zulhijjah. 
  • Ketujuh: Disyari’atkan amalan korban iaitu menyembelih haiwan ternakan pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunnah amalan nabi Allah Ibrahim ‘AS setelah Allah SWT mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail ‘AS tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih. 
Dalam Khutbah tersebut Khatib menekankan kepada hadirin supaya berpuasa pada hari Arafah (Selasa: 16 November 2010) kerana hari tersebut adalah hari yang digalakkan berpuasa.Hukumnya SUNAT! So sama samalah kita berpuasa hari Selasa ni nanti OK. Suruh buat korban kambing atau lembu macam-macam alasan yang diberi.... duit tak ada, gaji belum masuk, nak korban tahun depan, orang sebelah rumah dah buat korban... dan macam macam alasan lagi, Bukan banyak sangat pun, biasanya satu bahagian cuma RM350 ke RM400 lebih kurang....Kambing pun dalam lingkungan RM 500 ke RM800 bergantung kepada saiz... Bilan tanya kenapa, seribu satu alasan dia bagi. ......takkan suruh puasa sunat pun susah sangat.
Selamat Menyambut Hari Raya AIdil Adha..

*saya sendiri ada korban ke tak tahun ini? Nak muhasabah diri jugak ni.

No comments: