nuffnang's ads

Friday, January 9, 2009

CERAMAH MA'AL HIJRAH 1430

InsyaAllah pada malam ini akan diadakan ceramah Agama di Masjid Jamek Pekan Gemas. Ini adalah program sulung masjid ini untuk tahun 2009. Mudah mudahan lebih banyak program pemantapan rohani bakal menyusul selepas ini.

Pada malam ini penceramah jemputan ialah Al Fadhil Ustaz Mahfuz Muhammad Al Khalil dari Kuala Lumpur. Beliau adalah kenalan saya, kami sama-sama menuntut di Universiti Al Azhar, Mesir. Walaupun tidak berapa rapat tetapi saya pernah mengunjungi beliau beberapa kali di pejabatnya (Wangsa Maju) sebelum saya ditugaskan menjadi Pegawai Hal Ehwal Islam.

Usaha untuk menjemput beliau berceramah memang telah lama saya 'list'kan dalam 'things to do' saya. Alhamdulillah hampir terlaksana. Apa yang menarik, ialah Al Fadhil Ustaz Mahfuz adalah antara individu yang begitu tersohor menegakkan kebenaran menentang kebangkitan fahaman yang pada mata saya nampak begitu islamik tetapi pada hakikatnya ialah fahaman yang bertentangan pengan pegangan Ahli Sunnah wal Jamaah (ASWJ). Yang paling ketara buat masa ini ialah Wahabisme dan syiah. Sedar tidak sedar telah ramai rakyat malaysia yang telah terjebak dengan fahaman ini. Lebih menyedihkan antara golongan yang terpengaruh dengan fahaman ini, golongan intelektual dan golongan remaja. Mudah mudahan seluruh ahli karyah Gemas tidak ketinggalan menghadiri majlis ceramah pada malam ini.

Saya merasa terharu apabila Al Fadhil Ustaz bersetuju untuk datang ke tempat saya yang jaraknya ke Kuala Lumpur lebih kurang 200Km. Ketika saya tanya tentang 'yuran', beliau menegaskan bahawa beliau tidak menetapkan yuran yang tertentu dalam misi dakwah beliau. Tak tahu macamana sambutan ahli karyah pada malam ini tetapi pihak Ahli Jawatankuasa membuat persediaan untuk lebih kurang 250 orang. Tambah meriah lagi ialah apabila ada individu yang menderma 2 ekor kambing serta wang tunai. Semua itu adalah untuk jamuan selepas ceramah. Semenjak saya bertugas disini sudah acapkali Masjid menganjurkan program yang dilakukan secara gotong royong. Menarik bagi saya kerana sebelum ini kebanyakan program masjid di lakukan secara kontrak oleh kontraktor kontraktor bertauliah. Antara program yang wujud dalam list saya ialah program korban kelompok. Ianya sudah lama tidak dilakukan disini memandangkan kurang persefahaman dikalangan AJK dan Ahli Karyah.

Doa saya ialah agar semua program yang bakal diadakan di Masjid ini terus mendapat sambutan dan berjalan dengan baik. Amin Ya Robb!!!

No comments: