nuffnang's ads

Wednesday, January 7, 2009

APA ADA DENGAN PERKAHWINAN

Selepas solat subuh hari Jumaat minggu lepas, seorang pemuda yang tak dikenali approach saya ketika sedang menikmati jamuan ringan pagi. (Kebiasaan, setiap pagi jumaat ada yang berjamu.. sedekah/hadiah sarapan pagi selepas tahlil... solat subuh dengan bacaan surah sejadah) Pemuda yang tidak memperkenalkan diri itu tiba tiba mengajukan soalan kepada Imam (3) tentang permasalahan perkahwinannya.

Katanya,"Saya nak tanya Tuan Imam, saya dah kahwin... kahwin di Siam. Masalah sekarang isteri saya kena kurung dek emak dan ayah dia di rumah. Kami tidak dibenarkan berjumpa sehingga lah saya setuju untuk akad nikah sekali lagi dengan perempuan tersebut"

Gayanya seperti bertanyakan soalan...Imam (3) tanya,"Kenapa pula nak akad lagi? Bukan kah sudah diakad di Siam?... Dah pernah bersama ke belum?"

Jawab pemuda tersebut, "Dah.... Awal perkahwinan dulu"

Saya menyampuk, "Kalau dah akad apa masalahnya lagi? Awak adukan kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam... nanti tahulah mereka bagi nasihat. Tapi awak akan didenda tidak lebih dari RM1000 kerana kesalahan bernikah tanpa kebenaran dan mungkin ada lagi denda/bayaran untuk daftarkan pernikahan dalam Malaysia."

Pemuda tersebut terus potong cakap saya, "Tak payah mengadu pada Jabatan Tuan Imam, saya nak nikah sekali lagi sahaja. Kira macam nikah baru sahaja."

Saya mencelah, "Habis, nikah yang di Siam tu? Kalau adukan kepada pejabat Agama/Mahkamah pasti ada tindakan yang lebih baik berbanding Akad nikah baru"

Pemuda, "Biarlah... Akad Nikah baru sahaja. Emak dan Ayah isteri saya jenis orang tak sembahyang... mereka tak akan peduli benda benda (hal ehwal Jabatan Agama atau Mahkamah Syariah) ini"

Dengan nada yang marah saya tinggikan suara, "Abang... (panggilan untuk orang yang kita tak kenal....selain dari panggil 'WOI').... Negara kita ada undang-undang, antara institusi yang perlu dihormati ialah Jabatan agama dan Mahkamah. Kedua-dua institusi ini ada sistem untuk mengatasi masalah abang ni. Kalau Jabatan/mahkamah keluarkan arahan rasmi suruh kedua ibu bapa isteri abang datang ke pejabat/mahkamah, mereka mesti datang kalau tak nak berkesudahan di lokap atau penjara. Apa yang abang mesti buat ialah adukan kepada Jabatan agama dan tunggu tindakan diambil"

Pemuda tersebut membantah cakap saya, "Tak payah... mereka tak akan datang... Jenis orang tak sembahyang mereka ni. Buat Akad nikah baru sahaja. Saya nak mintak tolong Imam buatkan pengesahan bujang saya dan saya akan 'KURSUS' dan isi semua borang yang perlu untuk majlis akad nikah yang baru."

Saya masih lagi marah tapi saya tahan.... "Abang, saya diamanahkan oleh Jabatan Hal ehwal Agama Islam untuk membuat pengesahan bujang kepada orang yang saya betul betul pasti dia bujang. Andaikata orang macam abang ni datang jumpa saya... saya tak kenal.... menceritakan pengalaman berkahwin di Siam, tiba tiba hendakkan pengesahan bujang dari saya. Ikut hukum akal yang waras..patutkah saya sahkan??"

Saya tak tahu samada dia faham atau tidak soalan saya. Yang pasti, saya sekali kali tidak akan beri pengesahan bujang kepada seorang yang pertama kali saya jumpa tanpa sokongan dari orang lain ..majikan, pegawai atasan,penghulu etc.

Dalam perkara ini yang menaikkan darah saya ialah betapa ceteknya ilmu seorang lelaki yang mengaku sudah dewasa (sebab dah gatal nak kahwin) sampai tak memperdulikan hukum hakam. Dia seolah olah berpendapat hidup dalam alam perkahwinan ini seperti komputer. Kalau rasa-rasa tak seronok atau ada masalah....just tekan Backspace atau delete button... dan buat sekali lagi....macam main game, kalau dah mati/gagal ...insert coin & push start button sekali lagi sahaja , dapat sambung main lagi.Tak terfikir akan hubungan suami isteri yang dah berlaku. Itu tidak penting langsung, yang penting arahan ibubapa isteri agar akadnikah dilakukan sekali lagi. Lebih patuh kepada arahan manusia berbanding arahan Allah Ta'ala. Kesimpulannya, pemuda ini takut kepada keluarga isterinya dan nak ambil jalan mudah.

Ramai orang tak faham undang-undang keluarga Islam ataupun keliru.
Walaupun undang-undang tersebut berbeza antara satu negeri dengan satu negeri tetapi pada dasarnya hampir sama. Masalah pemuda ini termasuk dalam undang undang keluarga Islam. Mesti ada solution nya Cuma dia sahaja yang ‘begar’!

Semalam, 6/1/08 di Pusat Giat MARA saya diberi peluang memberi taklimat tentang kelas pengajian Islam sepanjang tahun 2009 yang bakal diadakan kepada pelatih pelatih baru. Saya mengambil kesempatan bercerita tentang hal ehwal nikah kahwin ini. Antara yang sempat saya pesan ialah jangan kahwin lari.... risikonya besar kalau kahwin lari ini.

Secara lawak saya berpesan kepada pelatih pelatih Pusat Giat MARA seandainya mereka hendak meminang mana mana anak gadis, kemudian di’reject’ oleh keluarga si gadis ini maka janganlah bercadang nak kahwin lari pula. Zaman sekarang perempuan ramai dari lelaki, kalau yang itu tak mau, ramai lagi orang perempuan yang mau. Sempat juga saya berseloroh, ”patutlah di IPTA tak ramai pelajar lelaki, rupa rupanya ramai yang masuk Pusat Giat MARA”. Kedua, saya berpesan supaya menimba ilmu pengetahuan tentang pengurusan keluarga dari orang yang berpengalaman... termasuk jugalah ilmu pengurusan kewangan, pengurusan kerjaya dan macam macam lagi. Bukanlah bermakna mereka terpaksa mengikuti kelas-kelas khas tetapi menuntut ilmu secara bertanya kepada yang lebih berpengalaman. Pesanan ke tiga ialah supaya mereka memilih wanita (bakal isteri) dari kalangan yang berlatarbelakangkan agama supaya rumahtangga kurang bergolak... mengambil contoh rumahtangga artis artis di Malaysia yang dayatahannya sekitar dua tiga tahun sahaja. Cuma penyampaian saya secara berseloroh membuatkan pelatih pelatih tak kering gusi.

Begitulah ceritanya... Moral of the story, mesti sentiasa belajar. Jangan hanya tahu nak kahwin sahaja, mesti kena belajar. Mungkin belajar dari orang yang berpengalaman, mungkin juga belajar dari pengalaman kita sendiri dan bermacam macam cara lagi. Cara kita membuat keputusan menunjukkan level ilmu kita… jenis orang belajar atau tidak.

No comments: