nuffnang's ads

Monday, December 8, 2008

AIDIL ADHA

Selamat Hari Raya Aidil Adha buat semua yang beragama Islam. Hari ini duty jadi Imam dan Khatib. Bukan la kali pertama, dah banyak kali dah. Masa mula mula dulu memang cemas tapi bila dah terlampau kerap rasa gian pun ada nak naik atas mimbar...berkhutbah. Antara isi khutbah yang menarik perhatian saya hari ini ialah tentang inti pati 'pengorbanan' ...petikan kata-kata ulamak yang telah saya khutbahkan (Hakikatnya: 'baca' khutbah) ialah , orang yang mengharapkan sesuatu kejayaan, keuntungan...perkara perkara positif tanpa ada pengorbanan.... (apa jenis pengurbanan sekalipun) adalah diumpamakan seperti orang yang bermimpi-mimpi kosong. Jadi, bagi kita sebagai manusia tak dapat tidak mesti ada price that we have to pay kalau nak sesuatu. Mana ada kejayaan.. kebahagiaan yang free sahaja kita perolehi.

Saya merasakan kehidupan saya sekarang ini "i'm happy with my life"...adalah hasil pengorbanan banyak pihak. Dari pihak saya sendiri, lebih lebih lagi isteri tak ketinggalan juga ayah dan emak. Semua ini takkan dapat kami kecapi tanpa pengorbanan. Dan paling penting kami mengorbankan ego kami....(I think...) Pada peringkat awal perkahwinan, kehidupan saya tak layak dipanggil 'I'm happy with my life" Kehidupan yang penuh gaya, mutu dan keunggulan (iklan rokok dunhill dolu dolu..). Esklusif la konon. Maklum lah... tinggal jauh dengan isteri. Langit tak selalunya cerah, ku sangka panas sampai ke petang rupa nya hujan di tengahari. Akhirnya bila dah dapat zahra, (anak kedua) saya terfikir tak boleh hidup lagu ni.... saya ambil keputusan untuk memilih style hidup yang saya lalui sekarang. Yang pasti keputusan saya itu tidak salah. Dah empat tahun berlalu, i am still happy with my life... Terima Kasih kepada isteri, pengorbanannya sangat sangat saya hargai. Tidak dapat saya senaraikan pengorbanan yang telah dilakukan, masa, tenaga, wang ringgit...dan macam macam lagi.

Satu phrase yang menarik perhatian saya, ketika membacanya kali pertama saya merasa sayu... Rasulullah bertanya kepada saidina Abu Bakar R.A. Ketika Abu Bakar mendermakan seluruh hartanya demi Agama.... Apakah yang kamu tinggalkan untuk keluargamu. Jawab saidina Abu Bakar R.A.... ALLAH dan RASULNYA. Subhanallah...dibandingkan dengan kita di akhir zaman ini... Apakah sumbangan kita untuk agama Islam. Jangankan semua harta, sedikit pun susah. Tapi apabila ditanya kepada kita apakah sumbangan kita untuk meruntuhkan agama. Kita tak dapat jawab...hakikatnya banyak perlakuan kita, perbelanjaan kita tanpa kita sedari menjurus kearah membantu golongan-golongan musuh islam menambah dana. Dengan dana tersebut kita secara tak langsung kita seolah olah membantu mereka memporak perandakan agama. Entahlah, that is my personal opinion. Seperti kata Nabil, Lu pikir la sendiri!

Dan hari ini juga, for the first time in my life... saya menjadi tukang sembelih lembu. Bukan tak pernah... sebelum ini saya hanya sembelih kambing sahaja. Hari ini dalam sejarah saya sembelih dua ekor lembu dalam satu masa. Menarik! Rukun sembelih satu perkara... petua pun satu perkara. Tadi saya baru talipon tok guru (sembelih) saya minta clearkan beberapa perkara selain mengucapkan Selamat Hari Jadi ke 72 yang jatuh semalam.

Kalau ada kesempatan dilain kali saya cerita tentang petua dan cara menyembelih lembu korban ini.

No comments: