nuffnang's ads

Friday, February 27, 2009

JAUH BERJALAN , LUAS PEMANDANGAN

Ada dua perkara yang meng'excited'kan saya sekarang. Pertama, secara tak resmi saya dan isteri dah berkira kira nak ke Melaka pada hari Sabtu (esok). Dan yang kedua, Fakulti tempat isteri bekerja akan mengadakan hari keluarga di sebuah resort di Perak. Saya adalah seorang yang suka berjalan... bukan berjalan kaki tapi berjalan jalan makan angin. Mungkin sebab kami adik beradik dah dibiasakan oleh emak dan ayah berjalan jalan makan angin. Menurut cerita dari
mulut ke mulut yang sampai kepada saya ketika saya baru pandai bercakap saya sudah dibawa berjalan jalan menaiki bas dan keretapi oleh emak dan ayah. Sehinggakan ketika saya pulang ke rumah, saya bercerita dengan kawan kawan sekeliling "mula-mula iyai (gelaran untuk diri saya) naik bas lepas tu iyai batuk lepas tu iyai makan ubat... dah elokkkkk" ..... -dialog yang lain sila tanya adik bongsu saya mungkin dia lebih hafal-Yang saya ingat semasa kecil saya dah sampai ke Pantai Timur menaiki kereta Toyota K.E.

Saya masih ingat ketika samapai di suatu tempat (kuantan, kalau tak silap) cermin hadapan kereta kami pecah. Saya juga masih ingat makan telur penyu di Rantau Abang.... which is, kalau saya dihidangkan dengan telur penyu sekarang saya takkan makan telur penyu tersebut... banyak benda lain nak dimakan lagi. Itu antara perjalanan yang masih segar diingatan saya ... walaupun sudah hampir tiga dekad berlalu. Saya masih ingat kami menyusuri Sungai Pahang, kemudian menyusuri pula jalan tepi laut yang sampai sekarang saya masih belum puas melaluinya.

Apabila saya meningkat remaja saya lakukan perkara yang sama di tempat saya belajar. Awal sembilan puluhan saya berkonvoi bersama kawan kawan dari Kaherah ke Aswan, sebuah empat tumpuan pelancung di Selatan Mesir. Menariknya ialah p meredah erjalanan lebihkurang 1000 Km, kami pergi dan balik ikut jalan yang berlainan. Kereta yang kami sewa bukan lah kereta yang selesa pun tetapi itu lah hakikat... bukan keselesaan yang menyeronokkan tetapi perjalanan itu sendiri. Kami berkonvoi dua buah kereta dengan disertai 8 orang kawan-kawan sepengajian. Kereta yang saya naiki hanya saya seorang yang memandu dalam perjalanan pergi dan balik itu. Bayangkan saya memandu dalam masa tiga atau empat hari sejauh dua ribu Km. Asalnya ada dua orang yang mempunyai lesen memandu, tetapi disebabkan lesen memandu kawan saya itu masih baru (baru dapat lesen memandu di Mesir) dan kenderaan yang kami naiki ada masalah sedikit pada bahagian steringnya. Lesen memandu di Mesir amat mudah diperolehi... haaa, ini satu cerita yang lain. Mungkin kalau isteri saya mengambil lesen di Mesir dia tidak akan 'repeat' ambil lesen memandu ... berapa kali? dua belas? lapan belas?... tiga puluh dua kali? Lost count dah.... tapi yang saya ingat memang banyak kali dia ambil lesen memandu di JPJ.

Di Mesir, selain Aswan (sempadan Sudan) saya juga pernah sampai ke Sinai (berhampiran sempadan Israel). Pemandangan yang saya tak boleh lupa sampai bila bila... cuma ditakdirkan saya bukan dari golongan orang berada maka tidak dapat saya mengabadikan semuanya itu menerusi kamera DSLR yang canggih. Perjalanan yang saya lalui di Mesir kebanyakannya lebih kepada gaya yang kurang Mutu dan kurang Keunggulan yang juga amat kurang... dengan ertikata lain, lebih ekonomi. Kami tidak mempunyai dana yang banyak untuk perjalanan yang penuh Gaya, Mutu dan Keunggulan. Hinggakan saya pernah berangan bersama kawan kawan
yang sama sebuah kereta untuk datang lagi ke Aswan dengan gaya yang lebih esklusif... hahaha.. angan angan! Perjalanan ke Selatan Mesir menyajikan pemandangan yang menyejukkan mata, menyusuri Sungai Nil yang terkenal. Kehijauan disana sini... manakala perjalanan ke Utara Mesir (Sinai) hanya dengan pemandangan gunung gunung batu dan padang pasir. Terusan Suez, Hamam Musa, Hamam Firaun, Gunung 'Tursina', Sharm El Syeikh.... dan yang paling saya ingat ialah ketika saya meng'interview' penduduk tempatan tentang perbezaan berada dibawah pemerintahan Israel dan pemerintahan Mesir mana lebih bagus?? Mereka menjawab, "Israel... sebab banyak cuti" Astaghfirullahul'azim... Pendapat pribadi sahaja. Untuk pengetahuan umum, semenanjung Sinai diserahkan kepada Mesir secara berperingkat peringkat sehingga tahun 80an, melalui perjanjian 'Camp David' antara Almarhum Presiden Sadat (Mesir) dan Presiden Jimmy Carter (U.S).

Sepanjang perjalanan ini, banyak kelihatan kubu-kubu askar dikawasan Padang Pasir... bangkai bangkai kereta kebal yang menurut pendapat orang tempatan sengaja dibiarkan supaya menjadi pedoman kepada rakyatnyat tentang Israel adalah selama lamanya musuh mereka.

Tahun sembilan puluh lima, saya berpeluang ke U.K untuk berjalan jalan. Saya berda di sana selama hampir 2 bulan. Sempat juga bekerja sebagai pemetik buah strawberry. Bila dikenang kenangkan semula, keberadaan saya di U.K tak ubah seperti orang orang Bangladesh, Nepal... Indon yang bersepah sepah di Malaysia sekarang ini. Saya dan beberapa pelajar U.K adalah antara pekerja tanpa permit di sana. Mereka (Pelajar Malaysia di U.K) ada pilihan untuk memohon permit, tetapi mungkin karenah birokrasi membuatkan mereka memilih untuk bekerja tanpa permit. Bagi saya pula, memang tiada pilihan untuk memohon permit... maka jadilah saya dabeberapa orang sahabat tak ubah seperti P.A.T.I. Pun begitu, itulah antara perkara yang menyeronokkan pernah saya lakukan. Naik van yang tertutup rapat tanpa tingkap... saya juga pernak berkhemah didalam belukar di tepi kebun strawberry... pernah termakan shish (macam sandwich) yang dijual oleh orang Arab tetapi rupa rupanya Arab kristian....

Balik ke Malaysia, saya sangat suka perjalanan yang jauh walaupun Malaysia tidak lah seluas atau sebesar mana... Kali terakhir berjalan jauh ialah lebih kurang empat bulan lepas, kami sekeluarga ke Terengganu menghadiri hari keluarga jabatan saya. Bila dah berkeluarga baru saya tahu , tinggi kosnya kalau berjalan jalan jauh jauh ni. Pun begitu keseronokannya tidak tergambar.

Besok saya akan ke Melaka.. tak lah jauh sangat tapi saya tak sabar tunggu besok. Begitu juga tarikh 6,7 & 8 Mac 2009 sangat saya tunggu tunggu... seperti juga saya menunggu nunggu tarikh bertolak ke Terengganu pada percutian kami yang lepas.

Apa pun, perjalanan ini takkan menarik tanpa isteri dan anak-anak... saya mencadangkan anak-anak ditinggalkan dengan bibiknya bersama nenek. Nak honeymoon dengan isteri cadangannya....Tapi, tak sampai hati pula rasanya. Hanan, Zahra, Umar.....ikut ayah & Emak! Kita pergi Melaka jalan jalan....(mmmmm.... situasi amru akan difikirkan kemudian)

No comments: