nuffnang's ads

Tuesday, April 21, 2009

Terima Kasih...

Dah lama rasanya tidak diserang demam panas. Entry kali ini cenderung kepada kisah demam panas yang hinggap dalam keluarga saya bermula dari zahra kemudian umar dan amru yang teruk ialah ketika Amru demam. Sebab amru kalau demam sampai kena sawan.... sawan demam.(fits) Ternyata yang paling teruk demam ialah ayah mereka... Saya telah diserang demam panas pada hari sabtu (18/4) apabila pulang dari berbulan madu di Mersing. (Selepas ini nak ke Sarawak pula... berhoneymoon juga, minta sangat agar tidak diserang demam lagi) Saya biasa demam, tapi kali ini ialah antara yang paling teruk rasanya. Sampaikan tak boleh bangun...kalau pun dapat bangun hanya sebab digagahkan sahaja. Hari Ahad saya ada jemputan kenduri, oleh kerana tidak ada pegawai masjid yang lain dapat menggantikan tempat saya mengetuai bacaan yasin dan tahlil (kerana ada jemputan tempat lain) maka saya paksakan juga tubuhbadan yang tak bermaya ini hadir ke majlis tersebut. Terimakasih kepada isteri sebab ada disisi jadi kawan.

Hari Ahad, demam semakin tinggi. Ubat yang diambil dari sebuah kelinik di Kampung seperti tidak mujarab langsung, badan menjadi bertambah longlai. Hari Isnin pun macam itu juga...masih lagi tidak surut.... memang mencabar ujian Allah S.W.T ini. Saya menjadi bertambah gusar apabila memikirkan cerita tentang arwah kawan saya yang meninggal bulan lepas. Arwah demam panas selama 3 hari dan hari yang ke empat arwah pengsan baru keluarganya bawa ke hospital tetapi sudah terlewat kerana buah pinggang dah rosak dan pembedahan segera terpaksa dilakukan dengan risiko yang amat tinggi. Allah lebih menyayangi dia.... Arwah pergi semasa pembedahan sedang dijalankan, Al Fatihah. Itu yang saya takutkan, dalam usia sebegini amalan belum cukup sempurna, anak anak masih kecil... khuatir juga bila diingatkan tentang mati, walaupun setiap yang hidup pasti akan merasai mati.

Perasaan tersebut mengingatkan saya kepada risiko penyakit selain dari demam panas...contohnya denggi, hepatitis, kencing manis atau darah tinggi. Saya belum pernah diserang oleh penyakit sebegini jadi memang tak tahu macamana atau bagaimana rasanya (minta dijauhkan oleh Allah) Justeru saya meminta pertolongan isteri untuk menghantar saya kehospital pada petang Ahad. Kedatangan saya kesana disambut baik oleh petugas dibahagian kaunter kecemasan. Dari perbualan ringkas kami saya merasakan bahawa beliau menyedari tentang bahaya demam panas kerana menurut beliau pada masa macam macam penyakit berjangkit kita semua kena berhati hati. Setelah menunggu beberapa ketika saya dipanggil masuk berjumpa doktor. Pada masa itu suhu badan saya 39F. Doktor memutuskan untuk melakukan ujian darah dan dimasukkan air. Ujian darah dilakukan untuk mengesan kalau kalau ada penyakit seperti denggi atau yang lain lain. Saya dimasukkan 2 tabung air (tak ingat sukatannya) dan keputusan darah adalah normal...tiada kencing manis atau darah tinggi.... Alhamdulillah. Dalam lima belas minit saya berbaring (sambil dimasukkan air) saya merasa panas semakin reda, syukur Alhamdulillah. Cuma saya tak sampai hati melihat seorang pesakit (kanak kanak dalam 2 tahun... sebaya Amru) kena demam panas dan misi berusaha memasukkan jarum ke dalam badannya (tangan) dan dia menangis nangis memeluk emaknya. Kesian!! patut lah saya tidak menjadi doktor... cepat sangat merasa kasihan. (atau memang tak boleh ambil subjek aliran sains?)

Itulah cerita saya demam beberapa hari lepas...hari yang tak bermaya. Saya tak boleh bayangkan kalau anak anak saya pula yang demam. Umar contohnya, pertama kali saya melihat Umar 'Flat' betul ketika demam... selalu kalau Umar demam masih lagi ceria. Belum sempat Umar sembuh, ayahnya pula menyusul. Alhamdulillah... Umar dah seratus peratus sembuh dan saya dalam proses nak sembuh.

Yang menarik untuk di'terimakasih'kan disini ialah tentang sistem kesihatan di Malaysia. Terima Kasih kepada Kerajaan kerana mengadakan perubatan percuma kepada rakyat. Terima Kasih juga kerana pihak pihak tertentu menyusun kaedah rawatan yang baik untuk para pesakit. Terima Kasih juga kepada mereka yang bertugas pada masa semua orang sedang seronok bercuti.... Saya sudah lama menyedari perkara ini semenjak isteri bersalin Hanan (anak yang sulung). Hairan dan pelik bagaimana kerajaan boleh mengenakan bayaran yang sangat murah untuk cas bersalin di hospital? Padahal kos ubat sahaja mungkin mencecah ratusan ringgit. Belum masuk yuran professional lagi. Apa pun, Terima Kasih sekali lagi kepada semua pihak yang terlibat. Setinggi-tinggi penghargaan kepada si Isteri sebab sanggup menghantar ke hospital dengan hanya berbekalkan keropok dan ais krim Cornettos.......

**Lepas ini kena pergi buat pemeriksaan kesihatan nak tengok penyakit yang berpotensi menyerang... maklumlah dah nak masuk tahun yang ke empat puluh hidup atas dunia ini.


No comments: