nuffnang's ads

Friday, June 5, 2009

MENJAGA KESIHATAN

Sebenarnya memang dah lama rasanya nak berjogging. Petang semalam baru terlaksana apa yang diidam idamkan. Balik sahaja dari solat asar saya terus bersiap sedia dengan uniform yang sesuai..dan dengan penuh semangat saya terus ke sebuah padang terdekat untuk berlari mengeluarkan peluh. Umar saya bawa bersama kerana dia sedang cergas berlari dibandingkan dengan 2 kakak dan adiknya yang lena dibuai mimpi.

Sebenarnya dari petang kelmarin lagi saya dah berhajat nak berjogging, akhirnya apa yang berlaku ialah budak berempat tu yang dapat main di playground. Seronok tengok Amru main gelongsor...sekali saya ajar naik ikut tangga dan tanpa jemu diulangnya berkali kali. Quicklearner betul.

Begitu juga yang lain. Hanya amru sahaja yang memerlukan pemerhatian 100%... Umar dah pandai bawa diri. Kakak dan Zahra jumpa kawan satu tadika. Seronok tengok bebudak ni dah pandai bersosial. Sekurang kurangnya ayah mereka keluar peluh juga lah walaupun sedikit.


Menyeksakan, bila dah lama tak jogging... tiba tiba nak buat balik semula. Realitinya saya hanya mampu buat satu pusingan padang sahaja. Hahaha... dulu rasanya lima enam pusingan padang sebesar itu 'kacang' je. Nampak sangat kita dah berumur. Saya masih ingat ketika muda remaja dulu saya mampu bergerak dengan tangan untuk jarak yang agak jauh juga. Sekarang, saya pernah cuba...tapi perut berat sangat. Tangan dah tak larat nak menampung berat badan. Dah overweight la tu. Masa tu, adalah movie bertajuk 'Gymkata'. Itu dulu... Kalau nak cerita 'dulu', seluar jeans saya yang pertama saya beli sendiri (levi's lagi tu...banyak betul duit) bersaiz 26... Ya Allah! kurus nya. Sekarang ukuran pinggang saya dah mencecah 36. Rindu jugak nak pakai Jeans tapi , perut besar nanti tak elok pulak rupanya. Nanti kalau perut dah turun cadangan itu boleh difikirkan.

Hendak tak hendak saya terpaksa menurunkan sedikit berat perut ini kerana khuatir bermacam macam penyakit datang menyerang berpunca dari terlebih berat ini. Bukan nak kata kalau kurus tak ada penyakit.... tapi kurang lah sedikit risikonya. Saya cuba memotivasikan diri untuk ber'riadah' ni dengan menulis dalam blog ni...sekurang kurang nya setiap kali saya buka blog, saya akan teringat pasal jogging. Itu pun isteri dah tertanya tanya sebab apa saya berjogging..walaupun joggingnya hanya satu pusingan. Insyaallah saya akan cuba teruskan untuk bersukan ini sekurang kurangnya dua atau tiga kali seminggu.

Di pejabat saya pernah membeli sebiji bola takraw, dengan harapan petang petang boleh main timang timang dengan zul dan sharil. Tapi sampai sekarang bola tersebut masih baru lagi seperti hari mula mula beli dahulu. Alhamdulillah bolasepak yang kononnya saya beli untuk amru dan umar telah banyak kali digunakan disamping menjadi tempat Umar mempraktikkan kebolehannya menulis dan melukis. Sekurang kurang nya bola itu dah hilang ke'baharu'annya.

Kena istiqamah nampaknya. Ya Allah berikan lah aku kekuatan untuk melawan serangan serangan sifat malasku sendiri. Tapi selepas berjogging makan pun semacam juga nampaknya , abih camno?... kena tambah dengan puasa la nampaknya! Boleh ke?

Malaysia boleh!!!

No comments: