nuffnang's ads

Tuesday, June 2, 2009

EAZY-SOLAT 2009





Salam...
Lama sangat dah rasanya bercuti dari mem'blog'. Bukan sebab sibuk atau tiada berkesempatan. Cumanya... mood untuk menulis belum sampai sampai lagi.

Awal Jun 2009 ini baru lah mood itu sampai. Ini pun saya menulis kerana tak dapat tidur disebabkan cuaca yang amat panas. Ucapan selamat hari ulangtahun untuk saya dari isteri tercinta baru diterima sebentar tadi. Terima kasih!

Hari ini 1 Jun, saya bersama AJK masjid tempat saya bertugas telah menganjurkan program EAZY-SOLAT untuk anak anak sekolah yang sedang bercuti. Program ini dianjurkan bersama pakar motivasi muda yang tersohor di Negeri Sembilan ini , Ustaz Nor Azman Mohamad dari Seremban. Dari kacamata saya anak Johol ini akan menjadi salah seorang yang cemerlang dalam bidang ini tak lama lagi.

Program yang kami anjurkan ini telah dirancang semenjak 3 bulan lalu. Promosi nya telah bermula lebih kurang sebulan yang lepas. Pada pendapat saya masa promosi sebulan itu sudah memadai kerana Daerah Kecil Gemas ini pun bukan besar sangat pun macam Seremban atau K.Lumpur.

Sehingga hari Sabtu 30 Mei, penyertaan amatlah kurang. Cuma pada hari Ahad, saya menerima banyak panggilan talipon tentang permohonan menyertai program pada hari Isnin (tanpa perlu mendaftar). Alhamdulillah penyertaan hampir mencapai sasaran... 100 orang. Jika dicampur petugas-petugas pada hari tersebut memang melebihi sasaran lah jadinya.

Itulah dia jika diadakan program bersifat ke'akhirat'an. Andaikata kami adakan program bersama bintang bintang Akademi Fantasia berapa ramaikah jumlah peserta yang akan datang menyaksikan? Mungkin sekelian remaja dari seluruh pelusuk Gemas akan tiba sekali dengan ibu bapa. Promosi tempohari menjangkau ke seluruh rancangan Felda berdekatan yang mana telah diumumkan oleh imam bertugas pada hari Jumaat. Saya merasa kesal apabila ada pihak memberitahu bahawa, mereka 'tak tahu menahu' tentang program sebegini yang diadakan dimasjid karyah mereka sendiri.

Program sebegini telah diadakan di masjid ini pada tahun lepas tetapi tiada bayaran dikenakan. Pada tahun ini kami telah mengenakan bayaran sebanyak RM20 termasuk makan dan minum serta lain lain kelengkapan kursus. Pada tahun lepas, apabila diumumkan program secara percuma ... penyertaan dianggarkan mencecah seramai 250 orang lebih kurang 4 kali ganda penyertaan hari ini.

Pengisian menarik, makanan sedap dan suasana selesa. Program diadakan di dewan solat masjid berikutan ketandusan ruang yang boleh menampung jumlah peserta yang ramai. Dewan serbaguna wujud tetapi tidak lah besar. Jadi apabila ruang solat digunakan maka terhad kepada yang tiada uzur (syar'ie) sahaja. Itu adalah satu kelemahan yang perlu diambil kira.

Rasanyanya perlu di jelaskan sebab sebab kekurangan peserta dalam program Eazy-Solat 2009.
1. Bayaran RM20 dikenakan (mungkin mahal)
2. Cuti sekolah (balik kampung atau makan angin)
3. Kelas Tambahan (pelajar UPSR sekolah berdekatan memang ada kelas tambahan)
4. Promosi tak sampai (Iklan ditampal di masjid dan surau serta sekolah shj, terhad kepada yang mengunjungi tempat tersebut)
5. Mampu mendidik sendiri anak bersolat (boleh tunjuk ajar sendiri)
6. Tiada kenderaan untuk menghantar anak ke masjid.
7. Tenaga pengajar dan fasilitator tidak berpengalaman
8. Cuaca panas

Pun begitu saya bersyukur kerana program ini berjalan lancar. Kerjasama yang ditunjukkan oleh AJK masjid sangat dihargai, terutama kepada mereka yang terlibat dalam urusan masak memasak. Juga kepada pengerusi masjid yang awal awal pagi lagi sudah berada di masjid. Mudah mudahan kerjasama ini akan berterusan lagi dimasa akan datang. Dan kepada anak anak yang terlibat, mudah mudahan program ini akan mendatangkan minat untuk terus kekal menjadi orang yang berterusan menjaga solat khususnya solat 5 waktu.

No comments: