nuffnang's ads

Thursday, October 15, 2009

LETIH DAN PENAT 2

Tiga hari pertama... adalah hari yang sangat memenatkan. Seingat saya, saya tak sempat menalipon isteri dan anak kerana masa yang sangat terhad. Masa rehat antara satu program @ aktiviti hanya sekitar lima belas minit ke setengah jam sahaja. Terkejar kejar dibuatnya terutama bagi saya yang dah agak berumur ini. Paling lama pun hanya waktu tidur, pukul dua pagi hingga pukul lima setengah.... cukup ke? Tapi itulah hakikatnya.

Letih dan penatnya dalam masa tiga hari itu tidak dapat digambarkan. Pun begitu alhamdulillah saya dapat melepasi cabaran tersebut.... menurut sumber sumber yang layak dipercayai, mereka sengaja meletakkan kita dalam keadaan stress macam tu sebab nak melihat cara kita bekerja, cara kita bertindak dan cara kita membuat keputusan ketika dalam keadaan tertekan. Walaupun saya berjaya melepasinya, semangat saya pernah goyah juga. Saya membayangkan susah susah sangat, aku lari balik je kang nih.... hehe!

Yang paling memenatkan ialah program KEMBARA pada hari ketiga. Kami melakukan gerak kerja secara berkumpulan. Kebetulan saya yang paling berumur maka sayalah yang dipilih sebagai ketua. Yang lain saya boleh handle tetapi bab kawad saya memang tak pandai. Mungkin sebab masa yang sangat terhad... ya la, baru belajar dua hari dah nak jadi komander kawad.. memang tak pandai. Nasib baik dalam kumpulan saya ada seorang ustazah, yang pandai bab bab ni. Katanya dia pernah menjadi komander kawad semasa belajar... tak pasti pelapes ke polis ke kadet ke... tapi memang dia bagus dari saya. Isteri bertanya, tak malu ke.. orang perempuan pula yang lead. Hehe.. malu la jugak, tapi kalau kawad tak sempurna memang tak lepas masuk hutan. Tapi itu kelemahan kita... kena la mengaku sebab membabitkan kumpulan kita. Kalau tak, semua ahli kumpulan mengamuk dekat ketua nanti.

Kawad secara berkumpulan, dan barisan akan diperiksa oleh salah seorang fasilitator. Kebetulan kumpulan kami di periksa oleh seorang yang agak 'cengir' jugak. Muda lagi orang nya. Kalau ikut ikut hati saya memang saya tangan tangan kan sahaja. Tapi sebelum program hari pertama berjalan pihak fasilitator dah mengingatkan kami supaya jangan ambil hati sekiranya dimarah, ditempik, diprovoke dan macam macam lagi kerana itu adalah salah satu aspek pembelajaran. Dan pada saya pihak jurulatih a.k.a fasilitator adalah professional kerana setelah selesai program kami berkumpul dan semua ahli diberi peluang bercakap sepuas puas hati tentang aktiviti yang telah dijalankan.

Cerita tentang kawad tadi, kumpulan saya telah diperiksa sebanyak tiga kali. Dua kali tak lulus disamping kena jerit... kena marah. Ketua juga yang teruk! Siapa ketuanya?? AKU la!!! Soalan tak masuk akal.... dia tanya nama ahli kumpulan, mana la nak ingat dengan lancar especially perempuan. Itu pun ambil nama pangkal sahaja... tak dapat ingat semua. Kemudian ada pula soalan tanya pasal kasut. Berapa orang pakai kasut putih... berpa pakai kasut biru... mana nak ingat! Tanya warna tudung...la, ingat saya nak periksa benda benda itu semua? Memang memenatkan. Kami bermula dalam pukul 8.30 pagi, kesudahannya masuk hutan pukul 11 lebih. Bayangkan dua tiga jam berjemur tengah padang.

KEMBARA bermula dari Pusat Pemantapan Akidah Jelebu (PPAJ) dan berakhir di situ juga. Kami mula masuk hutan yang bersebelahan dengan PPAJ untuk perjalanan sekitar satu jam merentas hutan yang sangat curam samada mendaki atau menurun. Tetapi di setiap bahagian yang sukar telah diletakkan pasukan PGA atau BOMBA untuk memberi bantuan. Jadi kurang lah menakutkan kerana memang ramai orang berkeliaran dalam hutan itu. Sampai di checkpoint pertama kami berhenti sembahyang zuhur. Menariknya, setiap kumpulan telah diberi barang 'amanah' yang kononnya mesti dijaga dengan teliti. Bayangkan sepanjang aktiviti KEMBARA yang sangat lasak itu, kami dibekalkan dengan 5 biji telur ayam mentah. Bertungkus lumus lah kami membalut telur tersebut supaya tidak mudah pecah. Macam macam cara dapat diperhatikan.

Di checkpoint pertama kami di periksa oleh fasilitator yang didatangkan khas dari Putrajaya. Nasib kumpulan saya agak baik sebab diperiksa oleh seorang fasilitator wanita yang lemah lembut tapi nak buat buat garang. Sekali pandang saya dah boleh baca jenis orangnya. Alahai, ustazah nak buat buat garang ... setakat mana sangatlah garangnya. Dah lah kecil orangnya .... muda dari saya lagi agaknya... kalau saya tempik sekali sure tergolek dalam semak. Tapi tak ada lah saya buat. Saya juga lah yang teruk menjawab soalan. Kumpulan kami lah yang mula mula sekali selesai. Mungkin dia dah tak ada idea lagi nak soal kumpulan kami. Ada satu kumpulan lain, dapat fasilitator perempuan juga... tapi memang garang macam 'Mak Tiri'. Saya dengar suaranya dari jauh memang sangat menyakitkan hati... nasib baik kumpulan kami tak kena.

Letih memang letih... badan letih kemudian mental kena torture pula. Memang stress! Nak mengingatinya pun letih apatah lagi nak menaip..... Nanti sambung lagi la..
To be continued.....

No comments: