nuffnang's ads

Thursday, October 14, 2010

1HALAL 1 MALAYSIA

Hanan, Zahra, Umar, Amru dan Maknya..... Ayah tak dapat ke Segamat minggu ini. Ayah terpaksa bertugas sebagai Urus Setia dalam program anjuran JAKIM dan Kerajaan Negeri di Kompleks Belia Paroi, Seremban. Ceh... macam lah jauh sangat dan macamlah dah lama sangat tak jumpa famili.


Minggu ini jadual agak ketat kerana Kempen 1Malaysia 1Halal akan diadakan di sini. JHEAINS sebagai tuan rumah bersama dengan agensi-agensi kerajaan yang lain akan berkampung di Kompleks Belia Paroi selama 3 hari untuk bersama sama menjayakan program tersebut. Saya ditugaskan mengiringi para VIP yang datang sepanjang 3 hari program diadakan. Jadual tugas telahpun dibahagi bahagikan.


 Sedikit tentang program ini saya petik dari laman web JAKIM;
Objektif utama 1Malaysia 1Halal bertujuan untuk meningkatkan kesedaran dan keperihatinan para pengguna terhadap logo halal Malaysia serta memberi maklumat kepada para pengguna supaya membeli barangan yang mempunyai logo halal Malaysia sahaja. Kempen ini juga merupakan satu platform bagi pengusaha Industri Kecil dan Sederhana (IKS) terutama bumiputera untuk memperkenalkan produk yang bermutu dan halal.

Sebanyak 64 syarikat pengeluar produk halal dan 8 agensi kerajaan telah mengambil bahagian pada kempen tersebut. Di samping itu juga, pelbagai acara menarik diadakan. Antaranya kempen menderma darah dan pemeriksaan kesihatan percuma oleh Kementerian Kesihatan Malaysia, pameran dan jualan produk / perkhidmatan oleh usahawan, pertandingan melukis, mewarna dan dekorasi kek, demontrasi dan tips masakan Halalan Toyyiban, Pertandingan Busana Muslim, Pertandingan Usahawan Halal Negeri Terbaik, Forum Perdana Hal Ehwal Islam, Seminar Halalan Toyyiban, Persembahan Nasyid dan banyak lagi.

Pada hari Ahad pula saya ditugaskan memimpin bacaan doa dalam perasmian penutup yang dihadiri oleh KP JAKIM dan Y.A.B Menteri Besar Negeri Sembilan. Bak kata isteri saya, "Penuh lah SKT abang tahun ini..."  Nampak gayanya macam tu lah yang.......

Hari Selasa ada Program Mesra Rakyat bersama Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan bersama dengan Biro Pengaduan Awam. Program penting dan besar juga rasanya kerana kami diarahkan datang untuk 'rehearsal' pada petang Isnin. Yang pasti, susah saya nak mengekalkan 'low profile' saya semenjak bertugas di Seremban ini. Apa apa pun Shukur Alhamdulillah kerana Allah memberi saya segala peluang dan pengalaman yang tidak ternilai dengan wang ringgit ini.

Kita jupa minggu depan sahaja wahai familiku tersayang....................... "lambatnya nak hari Jumaat"

No comments: