nuffnang's ads

Friday, October 29, 2010

HARIMAU MENANGIS DALAM HUTAN

Letih! Tired! !متعب
Selama tiga hari saya outstation kerana dilantik menjadi juri pertandingan masjid contoh peringkat negeri. 1st day saya ke Jelebu, Seremban dan Port Dickson. 2nd day saya ke Kuala Pilah dan Jempol. Hari ini saya ke Gemas dan Rembau.... memang letih tetapi seronok. Semenjak transfer ke Seremban agak kerap juga di panggil untuk khidmat khidmat sebegini. Ini kali kedua saya dilantik jadi Juri dalam tahun ini. Hari tu jadi juri Innovation, Invention and Design (IID) UiTM Johor 2010. Sodap jugak jadik juri nih.... hehehe

Anyway, cerita hari ini berkisar tentang perbualan saya dengan ayahanda dan bonda tersayang semasa makan malam sebentar tadi. Saya teringat tentang seorang sahabat saya yang bertanyakan tentang maklumat berkenaan Allahyarham datuk saya. "Hishhh! mano la den tau, den bolum lahir laie maso tu" ... itulah jawapan saya. Maklumat yang simple simple adalah sesikit. Nama Allahyarham datuk saya ialah Tuan Haji Zakaria bin Muhammad Kari yang meninggal pada tahun 1953. Saya sebagai cucunya memang ketandusan maklumat tentang Allahyarham. Bila saya buat carian di Internet beberapa tahun lalu saya menemui laman Web diatas. Orang lain pula yang banyak maklumat tentang Atuk kita. Time meratah lauk selepas makan saja-saja saya tanya emak tentang arwah Atuk. Menurut emak, pada masa arwah Atuk saya meninggal dia baru berusia sekitar 9 tahun dan berada dalam darjah tiga. Emak sendiri mengakui bahawa dia sendiri kurang maklumat tentang Arwah Atuk. Menurut emak, apa yang dia ingat dengan jelas ialah ketika arwah Atuk sakit (sebelum meninggal) emak juga diserang demam. So, emak pun terlantar jugalah pada masa itu. Betul juga, kita sendiri semasa berusia 9 tahun apalah sangat yang kita ingat....kena pula masa tu demam.

Perbualan kami berlarutan, menurut emak lagi arwah Atuk akan meninggalkan duit di bawah tilam tidurnya. Setiap kali emak hendak ke sekolah, emak akan ambil duit dari bawah tilam tersebut. Kehidupan di samping arwah Atuk memang 'mewah' pada masa itu. Bukan kaya raya kata ayah, ayah bagi contoh..... "kalau ado orang kampung dapek buah nangko nekmoyangkan cantik isik eee... sebolah nangko tu akan diboghi pado arwah Atuk. Macamtu jugak kalau ado membughu landak ko, kijang ko... maka akan diboghi sikit pado arwah atuk". Itu sebabnya emak mewah dari segi makanan terutama buah buahan. Macam macam jenis makanan yang dihantar kerumah mak. Saya maklum akan title arwah atuk sebagai Guru Agama di kampung... jadi memang ada banyak nama yang ayah saya sebut (belajar/berguru dengan arwah Atuk saya) tetapi saya tidak kenal orangnya.

Ayah pun ada cerita tentang arwah Atuk, ketika ayah masih kecil (kampung ayah bersebelahan dengan kampung emak) arwah atuk sering melintas di hadapan rumah ayah untuk berziarah kerumah sahabat baiknya di seberang sawah belakang rumah ayah. Apa yang mencuit hati ialah, kalau ayah nampak arwah Atuk melintas dihadapan rumahnya.... dia akan memberi salam kepada arwah Atuk. Arwah Atuk akan menjawab salam ayah. Tetapi bukan sekali malah berrrrrrrrrrrkali kali, kata ayah. Sampai arwah atuk hilang dari pandangan. Tambah ayah lagi, arwah mak ayah (nenek sebelah ayah) akan menyorok di sebalik dapur ketika ayah memberi salam berkali kali kepada arwah Atuk. Emak ayah saya cakap pada ayah bila arwah Atuk dah tak kelihatan lagi, "Kau dibaeh ee kek org tuo dengan tungkek e kang"...  Arwah Atuk seorang Guru agama jadi, setiap salam ayah akan dijawab olehnya. Ayah kata, "maso tu budak budak laie .. apo nak takut"

Orang dari kampung kampung berdekatan sangat hormat kepada arwah Atuk, sampaikan menurut ayah... setiap kali orang naik basikal berselisih dengan arwah Atuk, orang tersebut akan turun dari basikalnya dan berjalan melewati arwah Atuk sambil menyeret basikal. Bila dah jauh barulah mereka naik basikal semula.

Ketika ditanya tentang tarikh sebenar arwah Atuk meninggal, emak suruh saya pergi cari coretan arang di bawah sebelah rumah arwah Atuk (rumah arwah Maklong saya). Nantilah, kalau saya ada masa saya pergi tengok. Memang ada niat nak pergi kesana untuk melihat lihat koleksi buku-buku kepunyaan arwah Atuk dirumah tersebut. ............Masa bila harimau menangis ni?

Cerita di atas berlaku ketika ayah belum berkahwin dengan emak. Bila mereka sudah berkahwin dan bertahun tahun pula telah berlalu, adalah seorang hamba Allah datang berjumpa ayah dan bercerita kepada ayah bahawa ketika arwah Atuk meninggal dunia orang kampung heboh bercerita tentang 'suara harimau menangis' dapat didengar dari dalam hutan bersebelahan kampung. Ayah menafikan bahawa tiada bunyi yang dia dengar semasa Atuk meninggal. Entah! Terlalu banyak keberangkalian yang boleh difikirkan sebenarnya... apa pendapat anda?

Allahumma Ya Allah Ya Tuhan kami, Ampunilah dosa-dosa kami, dan dosa-dosa kedua ibu bapa kami dan kurniakanlah rahmat sebagaimana mereka membelai kami semasa kami masih kecil, kepada sekelian orang-orang islam lelaki dan perempuan, orang-orang beriman lelaki dan perempuan, orang-orang yang menjadi asal-usul kami (datuk nenek kami) , dan orang-orang yang berasal dari kami (anak cucu cicit kami) sama ada yang masih hidup atau yang telah mati. Dengan rahmatMu Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

GLOSSARI-->
  •    MEMBAEH       = MEMBALING
  •    TUNGKEK        = TONGKAT
  •    NEKMOYANG = TERSANGAT
  •    DIBOGHI           = DIBERI
  •    MEMBUGHU     = MEMBURU

2 comments:

HijabRockers said...

Bestnya kalau atuk ada lagi, kan? Atuk sy pun da meninggal btul2 masa tgh final exam sem 2. Org alim2 mmg org hormat. Bukan mcm zaman skang ni. Dengan ulamak pun x hormat.

Teringat ms atuk meninggal, dr sabak bernam drive laju2 balik sentul doa2 smbil nangis on and off dlm kete nak tgk kain kafan pun jadila. Alhamdulillah dpt tgk last ujung kafan dia ms tengah dikambus. Btul2 doa Allah makbulkan.

Sy pun nk balik sentul la tgk kitab2 arwah atuk. Lama x dgr dia bacakan. Pasni baca sendirilah. Mmm...tq for this lovely entry.

Bongah said...

u r welkam..