nuffnang's ads

Thursday, January 6, 2011

Kenapa mesti 2 Alam?... sepatutnya berapa Alam?

Semalam saya menghadiri pengajian yang disampaikan oleh seorang guru di sebuah masjid di Seremban. Saja la nak share dengan tuan tuan semua... pendek dan ringkas.

Pengajian semalam menjurus kepada 'perkara2 yang harus di lakukan oleh seseorang muslim apabila berlaku kematian di kalangan seorang muslim yang lain'. Antaranya yang di sebut oleh Ustaz tersebut ialah mula-mula kita mesti usahakan untuk menutup mata si mati seterusnya menggerakkan sendi-sendi si mati seperti bersenam bertujuan supaya anggota badannya tidak mengeras. Kemudian hendaklah diletakkan logam yang ringan di atas perut si mati untuk mengelakkan perutnya membuncit. Dan juga harus di pastikan pakaian si mati yang dipakainya itu tanggalkan. Ustaz mengingatkan bahawa setiap rumah mesti sekurang kurangnya menyimpan sehelai dua kain 'batik lepas' sebagai persediaan untuk menutup jenazah (kebiasaan orang melayu) kalau pun bukan untuk diri sendiri atau keluarga sendiri ianya mungkin untuk persediaan sahabat handai dan jiran-jiran terdekat. Selain itu sementara menunggu jenazah di sempurnakan eloklah hadirin yang ada membaca Surah Yassin atau Al Quran. Bukan satu kemestian katanya, tetapi ianya amalan yang baik apa salahnya di lakukan.

Yang saya nak share 'straight forward' kali ini ialah tentang 'ALAM'. Ustaz bagitahu, manusia terlibat dalam 5 alam.
  1. ALAM RUH
  2. ALAM RAHIM
  3. ALAM DUNIA
  4. ALAM BARZAKH
  5. ALAM AKHIRAT
Menariknya kelima-lima Alam ini sangat berbeza di antara satu sama lain. Ianya (kelima-lima) sangat penting bagi manusia. Andai terkurang satu daripada alam-alam ini maka bukan lah makhluk (manusia) namanya. Pun begitu Ustaz mengingatkan Alam dunia adalah sebagai tempat kita berusaha berbuat kebajikan dan segala kebaikan untuk menjamin kehidupan yang kekal abadi di Alam akhirat. Adapun Alam barzakh, adalah satu Gerbang menuju Alam Akhirat.... hanya amalan kita yang mampu menolong. Kalau amalan baik maka aman damailah di sana, begitulah sebaliknya. Bayangkan, di Alam dunia kita mungkin hidup paling lama 60 - 70 tahun sahaja... tetapi di Alam Akhirat kita akan hidup selama lamanya sama ada dalam syurga atau neraka (Na'uzubillah).

Macam tu lah... kita fikir fikirkan lah. Memang taknak tulis panjang-panjang. Kang korang nak blogwalking tempat lain pulak kan?....

No comments: